Arbeidsmarktcommunicatie en bedrijfsvisie

Onlangs zat ik verweven in een discussie over merknamen en bedrijven. Wat is de wisselwerking tussen een bedrijfsvisie en de arbeidsmarktcommunicatie van een bedrijf? Wanneer heb je het als bedrijf nou écht gemaakt? Is dat bijvoorbeeld wanneer je bedrijf wereldwijd bekend is, zoals Apple of Heineken. Of misschien wanneer je als bedrijf een oplossing biedt voor een veelvoorkomend probleem in de wereld, zoals bijvoorbeeld The Ocean Cleanup.

Iedereen heeft een andere kijk op het begrip ‘het maken’ en dat maakt het ontastbaar en lastig te definiëren.

‘Merkwoord’

Zo ben ik bijvoorbeeld opgegroeid met het idee dat het merk Kärcher een werkwoord was. Wanneer mijn vader de auto ging wassen, ging hij in mijn ogen de auto Kärcheren. Pas op latere leeftijd kwam ik erachter dat dit gewoon een van de velen merken is op het gebied van hogedrukreinigers.

Het feit dat je merknaam zo gecultiveerd is in de maatschappij, dat het gebruikt wordt als werkwoord (merkwoord), is voor mij een mooi voorbeeld van het écht maken. Een vergelijkbaar voorbeeld hiervan is Google. Als er iets op internet opgezocht dient te worden zal je niemand horen zeggen: ‘dat yahoo ik wel even’. Nee, er wordt alleen nog maar gegoogeld, het is zelfs in de van Dale opgenomen.

Bedrijfsvisie

De bedrijfsvisie om het als bedrijf echt te willen maken is natuurlijk een mooi streven. Sterker nog, het kan fungeren als een stip aan de horizon en werknemers motiveren. Alle koppen dezelfde kant op! Echter is het hierbij wel belangrijk dat je deze bedrijfsvisie tastbaar en haalbaar maakt door middel van een doelstelling. Hiermee geef je richting aan je bedrijf, waar werknemers zich mee kunnen identificeren en welke hen kan motiveren. Het is dus ook belangrijk in je arbeidsmarktcommunicatie.

Een goed voorbeeld hiervan is één van onze klanten, Kooiman Marine Group. Zij communiceren hun visie nu zowel intern, als extern. Doordat deze ‘stip aan de horizon’ ‘SMART’ gemaakt kan worden, wordt het ook tastbaar voor het personeel. Je merkt binnen Kooiman dat deze bedrijfsvisie door het personeel gedragen wordt en dat het fungeert als motivatiemiddel.

Naast dat deze bedrijfsvisie dus intern zo zijn uitwerkingen heeft, gebruikt Kooiman het ook in de externe arbeidsmarktcommunicatie. In bijvoorbeeld vacatureteksten en op de werken-bij pagina wordt hun ‘stip aan de horizon’ met potentiële werknemers gedeeld, om hen zo in een vroeg stadium kennis te laten maken met de bedrijfsvisie.

Conclusie bedrijfsvisie en arbeidsmarktcommunicatie

Naast dat een duidelijke bedrijfsvisie voor de interne organisatie belangrijk is, kan het dus ook een belangrijk extern communicatiemiddel zijn. Het vormt een onderdeel van het imago van een bedrijf waarmee potentiële nieuwe werknemers geïnteresseerd kunnen worden om voor je te komen werken. Denk dus goed na hoe jij het als bedrijf écht wilt gaan maken en hoe jouw personeel daar een rol in kan spelen.

Wat wordt jouw stip aan de horizon?

arbeidsmarktcommunicatie

Lees meer over recruitment en arbeidsmarktcommunicatie