Volg ons op:

Misschien is het wat stigmatiserend, maar de gemiddelde HR-professional heeft het altijd druk. Dat is niet gek ook, als je weet dat hij of zij zich bezighoudt met onder andere personeelsplanning, ziekteverzuim, salariëring, onboarding, recruitment, veiligheidsvoorschriften en ga zo maar door. Veel schermtijd dus voor de HR-medewerker, -adviseur, -planner, of -manager. Sinds kort wordt er veel reclame gemaakt voor de 20-20 regel. Een regel die adviseert om na 20 minuten schermtijd minstens 20 seconden in de verte turen. Dat is goed voor je ogen. En daarom helpen wij jou graag met 5 tips over wat jij als HR-professional in 20 minuten kan doen.

Tip 1: Het verrassingseffect

Als personeelsexpert krijg je vaak de vraag om intern nieuws zo goed mogelijk door de organisatie te verspreiden. De kans is groot dat je die vraag ook op dit moment op jouw bordje hebt liggen. Ga de komende 20 minuten eens na of je dit weer per e-mail gaat doen, via een berichtje op het intranet óf dat je deze keer voor een andere manier kiest. Stuur bijvoorbeeld eens een ouderwets kaartje via de post, neem een vlog op of hang je posters op waarmee je nieuws verspreidt. Het gaat in de eerste plaats om de inhoud, maar het oog wil uiteindelijk ook wat!

Tip 2: Het zwarte goud

Als je dan toch je schermtijd wil verminderen, is het ook handig om eens wat langer bij het koffiezetapparaat te blijven staan. Je hoort hier namelijk ongetwijfeld de laatste roddels, maar nog belangrijker, je kan vragen wat mensen van de koffie vinden. Een goede bak koffie stimuleert namelijk de werknemerstevredenheid, de sfeer op kantoor en de productiviteit, aldus carrierè.nu

Aan de slag met je ‘candidate journey’

  • Uitleg over de candidate journey 
  • Handvatten om de kandidaat journey in kaart te brengen.  
  • Speciaal voor de recruiter of HR manager die van zijn werving een specialisme wil maken. 
Download de handleiding

Tip 3: Listen and learn

Wanneer je die kop koffie dan te pakken hebt, kun je weer 20 minuten plaatsnemen achter je computer. Zet het volume van je pc of laptop net even iets hoger en luister naar een webinar van FairSterk. In slechts 20 minuten word je ondergedompeld in de wereld van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Employer branding, inbound recruitment marketing of de candidate experience; het zijn allemaal onderwerpen die aan bod komen in zo’n stukje ‘brain food’ van slechts 20 minuten. Bekijk hier de agenda voor interessante onderwerpen.

Tip 4: Time is money

Ga de samenwerking aan met je collega’s van financiën. Want het mag dan misschien op dit moment wat rustiger zijn met de recruitment; vroeg of laat neemt de vraag weer toe en moeten er nieuwe mensen worden aangenomen. Maar wat heb jij nu eigenlijk aan recruitment uitgegeven dit jaar? Dat bureau was namelijk best duur en twee van de drie aangedragen medewerkers zijn inmiddels alweer vertrokken. Eerlijkheidshalve red je dit niet in 20 minuten, maar in die tijd ben je al een eind op weg met het inzichtelijk maken van je wervingskosten door middel van deze handige rekensheet.

Tip 5: Driemaal is scheepsrecht

Nog een leuke communicatietip voor jou als HR-professional. Stel, je hebt een brief geschreven over de nieuwe veiligheidsmaatregelen. De inhoud staat als een huis en je hebt besloten je boodschap helder te verwoorden in vier bulletpoints. Niet doen! Gebruik de komende 20 minuten om er drie of vijf punten van te maken. Het is namelijk bewezen dat oneven getallen, psychologisch gezien, een positief effect hebben op het leesgedrag. Helemaal als dat oneven getal in de titel zit. Want wees eerlijk, waar zou jij eerder op klikken? ‘5 tips wat jij als HR-professional in 20 minuten kan doen’, of ‘een aantal tips wat jij als HR-professional in 20 minuten kan doen’? Juist!

5 tips over wat jij als HR-professional in 20 minuten kan doen uitgelezen en tijd over?

Heb je nu nog tijd over? Kijk dan ook eens op onze kennisbank. Deze staat vol met handleidingen, whitepapers en tips over alles wat met arbeidsmarktcommunicatie en recruitment te maken heeft.

Interessant?

Vraag meer informatie op bij Arthur.