Volg ons op:

Waarom zou je beleving toevoegen aan je sollicitatieprocedure?

Beleving toevoegen aan je sollicitatieprocedure? Hoe zorg je er voor dat sollicitanten tijdens het recruitmentproces fan worden van je organisatie? Hoe kun je als organisatie onderscheidend worden ten opzichte van je concurrent? Wat kun je er aan doen om de candidate journey zo aantrekkelijk mogelijk te maken? Hoe speel je in op de candidate experience?

Het geheim: Emotie. Speel in op het gevoel en verwerk het in je sollicitatieproces! Een paar eenvoudige aanpassingen in het gehele proces van eerste contact tot aanname (of zelfs langer) kunnen er al voor zorgen dat jouw organisatie aantrekkelijker wordt dan de concurrent.

Beleving toevoegen aan je sollicitatieprocedure, waar komt de gedachte vandaan?

Voordat we jou hier praktische tips over geven eerst een klein stukje theorie. Dit principe is namelijk helemaal niet nieuw. Het wordt al jaren toegepast in de marketing, imagineering om precies te zijn.

In 1999 introduceerde Pine & Gilmore al de term experience economy. En In 2011 verscheen het Nederlandse boek De imagineer waarin wordt uitgelegd dat een product of merk in de 21e eeuw niet alleen garant staat voor een bepaalde kwaliteit met functionele en emotionele waarden. Het vertelt ook een verhaal, waardoor de gebruiker zich ermee verbonden voelt. Laat jij als organisatie nu ook een werkgeversmerk hebben.

Zorg voor een optimale candidate experience door beleving toe te voegen aan je sollicitatieprocedure

Download direct de whitepaper

Hoe presenteer jij jezelf als werkgever?

Laten we het model van Pine & Gilmore erbij halen en deze vertalen naar het recruitmentproces. Volgens de theorie ontstaat er namelijk altijd een beleving als jij als werkgever een ”co-creatie” aangaat met de potentiële medewerker. Als werkgever faciliteer jij bewust een ervaringswereld waarin de potentiële nieuwe collega passief of actief aan deelneemt. Hij of zij creëert op die manier een waardevolle persoonlijke belevenis. En jij kan dit volgens Pine & Gilmore op vier verschillende vlakken regisseren:

Tip 1: Voeg een vorm van amusement toe aan je sollicitatieprocedure

Tijdens de procedure zijn er tal van contactmomenten met de sollicitant. Denk hierbij aan jouw standaardmail dat de sollicitatie in goede orde is ontvangen. Vaak een saaie tekst die weinig doet behalve concreet iets bevestigen. Wat als je hier een video aan toevoegt waarin jij de medewerker bedankt voor de sollicitatie? Je prikkelt meerdere zintuigen van de kandidaat en onbewust (passief) wordt deze belevenisvorm door de kandidaat geabsorbeerd.

Tip 2: Laat de sollicitant iets leren over jouw organisatie met toegevoegde waarde voor hem of haar

Iets leren. Dit vraagt om actie vanuit de sollicitant en heeft hierdoor als kenmerk dat het een hoog absorberend vermogen heeft. Je creëert hierdoor bewuste betrokkenheid die essentieel is voor een langdurige herinnering.  Deel bijvoorbeeld informatie over de ontwikkelingsmogelijkheden die je als medewerker bij jouw organisatie hebt. Zo leert de medewerker iets over jouw organisatie die relevant is voor hem of haar. Vaak worden er tijdens tweede gesprekken een praktijkcase gedaan, probeer hier ook lerende elementen naar voren te laten komen over het vakgebied die nieuw, doch blijvend in gedachten, zijn voor de sollicitant.

Tip 3: Laat de kandidaat zich volledig “verliezen” in de sollicitatie

Beleving toevoegen aan je sollicitatieprocedure kan door de kandidaat zich te laten ‘verliezen’ in de sollicitatie. Vaak is een kandidaat tussen het eerste en het twee gesprek aan het wachten terwijl dit toch een spannende periode is. Benut deze periode en geef de sollicitant een opdracht mee om voor te bereiden voor het tweede gesprek. Een opdracht die past bij de kandidaat en hem of haar positief uitdaagt in de eigen interesses. Grote kans dat de sollicitant hier vol induikt. Pine & Gilmore noemen dit het ontsnappingsdomein waarin het een doel is om deelnemers in een bekende ‘tijd verliezende flow’ komen. Vaak fysiek en mentaal. Kun jij bijvoorbeeld virtual reality toepassen in je sollicitatieprocedure?

Tip 4: neem je sollicitant mee op reis

Deze vorm lijkt op die van tip 3 waarin de kandidaat zich onder laat dompelen in de omgeving of de activiteit. Alleen nu heeft de kandidaat geen invloed op het verloop, maar ben jij de regisseur. De sollicitant is relatief passief en wil vol overgave genieten van de geboden informatie of beelden. Dus waarom aan het einde van het gesprek afsluiten in een vergaderruimte als je ook een korte rondleiding kan geven?

Ga jij vanaf nu recruiten als een imagineer?

Wil jij nu ook beleving toevoegen aan je sollicitatieprocedure? Zoals je aan de voorbeelden kan zien kun jij heel veel elementen toevoegen aan het sollicitatieproces door creatief het sollicitatieproces te regisseren. Hoe creatiever jij het proces weet in te steken hoe meer zintuigen jij weet te prikkelen bij je sollicitant. Terug naar het geheim. Je speelt in op de emotie. Let wel op, het inspelen op de emotie begint al vanaf het eerste moment dat een potentiële kandidaat in contact komt met je bedrijf. Bijvoorbeeld via social media of een werken-bij-website.

Bonustip: Verlies de wensen van je kandidaat niet uit het oog. Jouw nieuwe sales collega zal extravert moeten zijn. Hij zal zich op zijn gemak voelen bij een rondleiding én zal het leuk vinden om een presentatie te geven. Maar vind de nieuwe elektrotechnisch engineer dit ook?

beleving toevoegen aan sollicitatieproces

Interessant?

Meer weten over dit onderwerp? Kom in contact met FairSterk