Volg ons op:

5 tips voor meer creativiteit in het sollicitatieproces

Zo…2020 is van start gegaan. Sterker nog, we bevinden ons in een heel nieuw decennium. En zoals gebruikelijk vliegen ook de trendlijstjes je weer om de oren. Zo kunnen we eerst terugblikken op bijzondere vacatures in 2019. Daarna kijken we vooruit naar de recruitmenttrends van 2020. Interessante trends die we zeker volgen in 2020. Toch missen wij een trend voor het komende decennium. Namelijk het verhogen van de creativiteit in het recruitmentproces. Daarom starten wij het nieuwe decennium met 5 tips voor meer creativiteit in het sollicitatieproces.

1. Laat zien wie je bent!

Een eenvoudige tip. Toch één die nog veel te vaak wordt vergeten. We laten massaal de projecten zien waaraan wordt gewerkt. Er wordt veel geld uitgegeven aan bedrijfsfilm die heel duidelijk laten zien wat je bedrijf doet. Als we dan op zoek gaan naar de mensen achter deze projecten moet je vaak flink wat pagina’s doorpluizen en soms zelfs zonder succes. En dat terwijl juist de mensen het project maken. Jouw collega’s maken je bedrijf. En laten leuke collega’s nu net één van de topredenen zijn om definitief ja te zeggen tegen die nieuwe baan. Dus waarom wachten tot het voorstelrondje aan het einde van de sollicitatieprocedure? Geef je collega’s direct een gezicht. Leuk voorbeeld hiervan zijn de vlogs van het Zuid-Nederlands Installatiebedrijf die hier eind 2019 mee zijn begonnen.

2. Neem zelf plaats in de wachtkamer

Solliciteren is een emotioneel proces. Alle zintuigen staan op scherp voor de sollicitant. Ideaal om op in te spelen. En dan bedoelen we niet alleen het gesprek zelf, maar ook alles eromheen. Dus stap zelf in de auto en stel je voor dat je bij je eigen bedrijf gaat solliciteren. Kun je gemakkelijk parkeren en zijn de aanwijzingen duidelijk om naar kantoor te komen.

Ben je eenmaal binnen wat staat je dan te wachten? Staat er iemand vriendelijk voor je klaar om te helpen of moet je zoeken waar je moet zijn. En wat zie je als je om je heen kijkt. Wat zie je in de wachtruimte én is dit representatief voor wie jullie zijn? Hangt er een standaard schilderij van de Ikea (niks tegen Ikea!) of heb je mooie afbeeldingen hangen van de mensen die bij jullie werken.

Geef je zintuigen dus de kost en ga op zoek naar de kleine dingen die de wandeling van auto naar sollicitatieruimte leuker of interessanter kunnen maken. Wil je meer tips over het toevoegen van creativiteit in het sollicitatieproces? Klik hier voor een uitgebreide handleiding. We helpen graag!

3. Vlog!

In tip 1 kwam deze eigenlijk al voorbij. Laat je collega’s zien. Dit kun je doen met mooie verhalen of door foto’s te plaatsen op je website. Allemaal goed! Maar bewegend beeld is pas écht goed.

Zeker als je weet dat onderzoek in Engeland (Invodo) aantoonde dat 52% van de consumenten na het kijken van productvideo’s meer vertrouwen heeft in de aankoop van het betreffende product (in dit geval is de baan die je aanbiedt het product) . En dat de kans dat mensen een product kopen na het zien van een video 174% groter is dan mensen die geen video hebben gezien.

Dus doe net als Kooiman Marine Group en laat in vlogvorm zien wie je collega’s worden en wat zij doen.

Wil je als bedrijf starten met vloggen? Neem contact op met onze specialisten van het arbeidsmarktcommunicatiebureau.

4. Wat is het verschil tussen sollicitatiegesprek 1 en gesprek 2?

Een traditioneel sollicitatieprocedure bestaat vaak uit 2 (of meer) gespreksrondes. Soms kan het slim zijn om het bij een gesprek te houden. Toch is ook goed om niet over een nacht ijs te gaan en na een goed eerste gesprek jezelf en de sollicitant de ruimte te geven om nader kennis met elkaar te maken. Hoe zonde is het dan als gesprek twee nagenoeg een kopie is van gesprek één? Alleen omdat nu een andere manager aanschuift hoeft een sollicitant toch niet weer zijn complete carrière uit de doeken te doen? Zonde van de tijd voor zowel organisatie als sollicitant. Als organisatie krijg je namelijk weinig nieuwe informatie boven tafel en de sollicitant krijgt geen beter inzicht in je organisatie. Vertrouw dus op je collega’s of jezelf die een positief eerste gesprek hebben gehad en ga creatiever om met de kostbare tijd die je hebt met een sollicitant.

Kees Paardekooper, oprichter van FairSterk, past dit ook toe in de eigen sollicitatieprocedure: “als wij een potentiële nieuwe collega uitnodigen voor een tweede gesprek krijgen ze een opdracht mee die ze kort kunnen presenteren in het tweede gesprek. Hiermee geven wij de sollicitant de mogelijkheid om zich te onderscheiden én door ze letterlijk een podium te geven. We zoeken mensen die creatief zijn binnen recruitment. Hier kunnen we heel lang over praten, maar het is interessanter om dit direct in de praktijk toe te passen. Vervolgens ontstaan hier hele nieuwe gesprekken uit die we nooit zouden kunnen voeren als we alleen het cv afwerken. Een win-win situatie voor de sollicitant én ons.”

Meer creativiteit in het sollicitatieproces door inbound recruitment marketing

Download direct de handleiding

5. Mars vs. Venus

Als laatste tip in het artikel 5 tips voor meer creativiteit in het sollicitatieproces richten we ons op de aloude battle between the sexes. Nu kunnen we hier een artikel op zich over schrijven. En dat gaan we waarschijnlijk ook eens doen. Nu richten we ons heel even op woordkeuze in vacatureteksten. Uit divers onderzoek is namelijk gebleken dat we sommige woorden onbewust toekennen aan het mannelijke of het vrouwelijke geslacht. Wil je dus meer vrouwen op de werkvloer hebben of ben je juist op zoek naar een man tussen de dames van HR? Pas op creatieve wijze je vacaturetekst op woordniveau aan. Hierbij een paar tips:

  • ‘Commercieel’ wordt gezien als een mannelijk woord, terwijl ‘klantgericht’ de vrouw meer begeert
  • Ook de woorden ‘nieuwsgierig’ en ‘veelzijdig’ worden gezien als vrouwelijke woorden
  • De man zou zich weer meer herkennen in ‘competitief’ en ‘ervaren’

Nieuwsgierig naar wat je meer kan doen?

Dit zijn slechts 5 tips om het nieuwe decennium goed te starten. Toch valt er nog veel meer te doen. Nu begrijpen wij ook wel dat je hier zelf niet altijd de tijd voor hebt. Want wie moet dit intern gaan oppakken? En wat als je allemaal leuke dingen hebt bedacht maar je hebt niemand om de content te maken. Bij FairSterk helpen wij jou graag om van je recruitment een specialisme te maken. Dus wacht niet langer en neem contact op met Kees Paardekooper voor meer creativiteit in het sollicitatieproces. Heeft hij ook weer meer te doen in het nieuwe jaar. Want uit onderstaande video (goed bezig Kees!) blijkt dat hij tijd over heeft.

Interessant?

Meer weten over dit onderwerp? Kom in contact met FairSterk