Volg ons op:

Om geschikt nieuw talent aan te trekken, staat bij bedrijven de kandidaatbeleving steeds meer centraal. Zeker wanneer de vacature lastig te vullen is. Maar hoe zorg je er als organisatie eigenlijk voor dat jouw kandidaten het sollicitatieproces als positief ervaren; ook (of misschien wel juist) als de sollicitatie met een afwijzing eindigt? Samen met CVster, een online platform waar sollicitanten terechtkunnen als zij een cv maken, geven we je handige tips om een positieve candidate experience te bereiken.

Blijf kritisch op het gehele proces

Acquisitie is altijd in ontwikkeling. Het is daarom belangrijk om altijd kritisch naar het gehele recruitmentproces te blijven kijken. Verschillende factoren dragen bij aan de merkbeleving van de kandidaat. Denk hierbij aan de uitingen, producten en de service waar zij mee te maken hebben. Het is ook cruciaal om te realiseren dat kandidaten ook vaak klanten zijn. Zorg er daarom voor dat je, ook na een afwijzing, een kandidaat een positief gevoel meegeeft bij je organisatie.

Samenwerken en optimaliseren

Talentvol personeel aantrekken? Dit is geen eenmanstaak, maar een inspanning waarbij de gehele organisatie betrokken is. Ook hedendaagse technologie kun je bij dit proces niet meer wegdenken. Dit kun je ook duidelijk zien in de praktijk. Neem bijvoorbeeld de volgende situatie:

Bij het recruitmentproces zul je gebruik maken van verschillende digitale tools en platformen. Nieuwe mogelijkheden zijn bijvoorbeeld videobellen en videopresentaties. Kandidaten kunnen deze naar wens inplannen en deze verschijnen dan automatisch in de agenda van recruiters. Is de kandidaat uiteindelijk aangenomen? Dan zal het systeem de informatie van de nieuwe werknemer automatisch linken aan het HR-Systeem. Hierdoor zijn gegevens direct beschikbaar.

Zorg voor een persoonlijke touch

Optimaliseren is belangrijk voor een sneller en makkelijker verloop. Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van vacatureteksten, assessments en het beschrijven van persona’s. Let wel op dat over-optimalisatie niet hand in hand werkt met de persoonlijke touch die je uiteindelijk ook wilt bereiken bij de positieve kandidaat beleving.

Technologische innovaties zijn handig, maar het persoonlijke gesprek blijft uiteindelijk een van de belangrijkste factoren. Andere kleine aanpassingen kunnen de ervaring ook persoonlijker maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het personaliseren van e-mails in plaats van het standaard bericht. Hiermee creëer je op eenvoudige wijze een positieve ervaring en dus een positieve candidate experience.

In 6 simpele stappen jouw candidate experience verbeteren

  • Wat zijn de voordelen van een goede experience?
  • Hoe pak je het aan?
  • Stappen gericht op het proces, het gesprek en communicatie.
Download de handleiding!

Toon menselijkheid voor een positieve candidate experience

Soms is er maar weinig nodig om de kandidaat een goed gevoel te geven over het sollicitatieproces. De menselijkheid van de recruiter speelt hier een belangrijke rol in. Zo is het belangrijk dat hij/zij goed bereikbaar is om vragen van kandidaten op een persoonlijke manier te beantwoorden. De recruiter houdt de sollicitant vervolgens goed op de hoogte van de procedure.

Ook nazorg is erg belangrijk, zeker wanneer er veel kandidaten worden afgewezen. Schrijf bijvoorbeeld een handgeschreven kaartje of geef een kortingsbon om de kandidaat te bedanken voor zijn of haar tijd. Een klein gebaar kan ervoor zorgen dat deze sollicitant ook na een afwijzing klant bij je wil blijven.

Kortom, een positive candidate experience is en blijft een wisselwerking tussen een groot aantal factoren. Wees als bedrijf enerzijds aantrekkelijk voor het talent dat je wilt aantrekken, maar doe dit niet alleen in de (online) marketing uitingen. Ook tijdens het sollicitatieproces staan menselijkheid en persoonlijke aandacht centraal.

Interessant?

Vraag meer informatie op bij Arthur.