Volg ons op:

Vaak kijken organisaties in het kader van employer branding naar het externe gedeelte. Hoe ze zich moeten positioneren en hoe dit zo onderscheidend mogelijk te doen. Maar vergeten wordt om ook te kijken hoe het intern gesteld is en dat is zonde!

Het interne gedeelte

Tijdens het opzetten van een goede arbeidsmarktcommunicatiestrategie is het dan ook van belang om te beginnen met een kijkje in eigen keuken, een intern onderzoek Maar waar kun je zoal naar kijken als je de eigen organisatie onder het vergrootglas legt?

  • Je (ex)medewerkers; Ga het gesprek aan met ze om de ├ęchte waardes van de organisatie te achterhalen, te kijken waar verbeterpunten liggen maar kijk bijvoorbeeld ook naar het verloop. Waarom verlaten mensen de organisatie, zit er een patroon in en valt daar wellicht wat aan te doen? Het is natuurlijk zonde als je aan de voorkant alles op- en top geregeld hebt, maar vervolgens iedereen er via de achterdeur weer vandoor gaat. Dat is vechten tegen de bierkaai.
  • Het sollicitatieproces; Misschien loopt het aannemen van die ene topper stuk omdat het proces te traag verloopt. Of omdat hij het gesprek heeft met een onge├»nteresseerde manager die te laat is en zich niet of slecht heeft voorbereid. Solliciteer eens bij je eigen organisatie en kijk hoe het proces verloopt.
  • Het onboardingsproces; Heb je uiteindelijk die topper aan weten te nemen, blijkt het inwerktraject dusdanig belabberd te zijn dat de kandidaat in zijn proeftijd alsnog aan de slag gaat bij de concurrent. Toch zonde van alle moeite welke je erin hebt gestoken.

Een mooie bijkomstigheid van o.a. het gesprek aangaan met je medewerkers is het begrip en de betrokkenheid welke kan ontstaan m.b.t. de arbeidsmarktcommunicatiestrategie van de organisatie. Wanneer medewerkers gehoord worden en een bijdrage kunnen leveren, zullen ze eerder open staan voor het delen en schrijven van bedrijfscontent op bijvoorbeeld social media. Tevens kan dit draagvlak een positieve invloed hebben op het referral recruitment van de organisatie.

Van binnen naar buiten

Werk dus van binnen naar buiten en zorg dat je daarin kritisch naar de eigen organisatie kijkt (en ook blijft kijken). Goed personeel aantrekken is belangrijk, maar goed personeel behouden nog veel belangrijker!

extern top intern flop

Interessant?

Meer weten over dit onderwerp? Kom in contact met FairSterk