Volg ons op:

Gevonden worden als werkgever? Een geschikt bedrijf zoeken anno 2016 gaat heel anders in zijn werk dan een aantal jaren geleden. Voorheen werden lokale kranten doorgespit op zoek naar eventuele vacatures en eenmaal de geschikte vacature gevonden, werd er gesolliciteerd. Tegenwoordig zijn offline vacatures slechts een minuscuul onderdeel van de middelen welke een kandidaat kan aangrijpen.

Gevonden worden als werkgever? Hoe zoekt een kandidaat tegenwoordig dan wél?

Mede door de opkomst van internet en met name sociale media, is het ‘bereik’ van een werkzoekende enorm toegenomen. Naast de alom bekende bedrijven, bedrijven uit de directe omgeving en bedrijven uit eigen netwerk, kunnen kandidaten tegenwoordig gemakkelijk in aanraking komen met bedrijven welke zij voorheen niet zouden kunnen vinden. Jezelf onderscheiden als werkgever ten opzichte van de alsmaar groter wordende rest, is dus steeds belangrijker geworden. Je wil gevonden worden als werkgever.

Want?

Nadat een kandidaat met jouw bedrijf in aanraking is gekomen, bijvoorbeeld door jouw wervelend geschreven vacature te hebben gevonden, zal deze alle mogelijke middelen raadplegen om zoveel mogelijk informatie over jouw bedrijf naar voren te toveren. Facebook, LinkedIn, de website, nieuwsartikelen, foto’s, zijn eigen netwerk, de kandidaat van nu wilt alles weten voordat hij overgaat tot actie. Hierbij dient er in het recruitmentproces een beleving gecreëerd te worden bij de kandidaat, waarbij inspelen op het gevoel een belangrijke rol speelt.
Een kandidaat wilt zichzelf namelijk kunnen verplaatsen in de activiteiten en werkzaamheden van jouw bedrijf. Wat is de sfeer, hoe ziet het huidige personeel eruit, wat voor projecten worden er gedaan? Allerlei vragen die de uiteindelijke hoofdvraag, zie ik mijzelf bij dit bedrijf werken, beantwoorden.

Arbeidsmarktcommunicatie

Om de kandidaat te triggeren om juist bij jouw bedrijf aan de slag te gaan is het van belang dat aan alle facetten aandacht wordt besteed. Hoe ziet mijn website eruit, kan mijn toekomstig werknemer hier relevantie informatie vinden en hoe zit het met mijn LinkedIn en Facebook? De kandidaat anno 2016 baseert zijn uiteindelijke keuze op het ‘rapportcijfer’ dat hij jou als bedrijf geeft. Op elk onderdeel (social media, website, verhalen van huidige werknemers) kan je bij wijzen van spreken punten scoren en dus ook laten liggen. Presteer je onder de streep ondermaats, dan bestaat de kans dat een goede werknemer aan de slag gaat bij de concurrent. Een goede arbeidsmarktcommunicatie is dus zeer belangrijk en helpt om gevonden worden als werkgever!

Kijk als bedrijf kritisch naar jezelf. Wat voor rapportcijfer zou jij jezelf geven op basis van alle onderdelen, wat kan er verbeterd worden? Bedrijven als bijvoorbeeld een Coolblue zijn hier een goed voorbeeld van. Ja, deze bedrijven zijn een stuk groter en hebben veel meer budget om aan hun arbeidsmarktcommunicatie te werken. Maar een fatsoenlijke website, een soepel social media beheer met leuke foto’s en vlot geschreven teksten hoeven echt niet veel te kosten.

gevonden worden als werkgever

Interessant?

Meer weten over dit onderwerp? Kom in contact met FairSterk