Volg ons op:

Al langere tijd werd er in de recruitmentwereld over gespeculeerd, maar nu is het grote nieuws eindelijk daar: Google for Jobs is komende week voor iedereen beschikbaar in Nederland. Met Google for Jobs probeert de zoekmachine de manier waarop mensen een baan zoeken makkelijker te maken. Wij doken in het nieuws en zochten uit wat het is, waarom het zo belangrijk is en hoe je je als bedrijf kunt onderscheiden. 

Wat is Google for Jobs?

Google for Jobs is een nieuwe manier van vacatures zoeken binnen Google. Eigenlijk is het niets anders dan Google Shopping, alleen dan met vacatures. Bij het intypen van een relevante zoekopdracht verschijnen vacatures in een overzicht die voldoen aan de gezochte titel. Het is daarbij mogelijk om de vacatures verder te filteren op bijvoorbeeld branche en type contract. Net als bij Google Shopping word je uiteindelijk doorverwezen naar een andere site waar de vacature opstaat. Dit kan jouw recruitmentsite zijn, maar ook jobboard sites of LinkedIn.

Met Google for Jobs wil Google werkgevers en personen die op zoek zijn naar een baan eenvoudiger en sneller bij elkaar brengen. Google neemt zaken als zoekgedrag, locatie en demografische kenmerken mee in de keuze welke vacature ze laten zien. Dit zorgt ervoor dat de vacatures echt relevant zijn voor een werkzoekende.

Google for Jobs in Nederland

Waarom moet je als bedrijf inspelen op Google for Jobs?

Volgens CareerBuilder begint 73% van de werkzoekenden de zoektocht naar een nieuwe baan op Google. En als je daarbij in je achterhoofd houdt dat 89% van de Nederlandse werkende volwassen zich een aantal keer per jaar oriënteert op een andere baan, zegt dat eigenlijk al genoeg.
Als je op dit moment op Google zoekt naar vacatures, komen op de eerste pagina’s bijna alleen sites als Indeed en de Nationale Vacaturebank naar voren. Met Google for Jobs gaat dit veranderen en kan ieder bedrijf bovenaan komen te staan.

En Google for Jobs lijkt echt te werken: in Amerika, waar de search engine al sinds 2017 live is, heeft farmaciebedrijf Johnson & Johnson 18% meer sollicitanten gehad dankzij Google for Jobs. In Nederland zijn er nog geen echte resultaten gedeeld, maar dat is slechts een kwestie van tijd. De verwachtingen zijn in ieder geval hooggespannen.

Google for Jobs is onderdeel van de ‘Candidate Journey’

Download direct de handleiding

Hoe zorg je dat je zichtbaar bent?

Aangezien veel bedrijven zullen gaan inspelen op deze nieuwe tool, is het van groot belang om je vacatures juist in te vullen. Dit doe je door een juiste website te hebben en door het optimaliseren van je vacatureteksten. Hoe speel je daar als bedrijf op in?

Technische kant

Als je wilt dat Google jouw vacatures vindt, dan moet de vacaturepagina te indexeren zijn voor Google. Hiervoor moet de pagina structured data bevatten. Zonder programeerkennis is het verstandig om dit over te laten aan de ATS- of CMS-bouwer of vertrouwde website developer. De volgende 8 punten zijn verplicht in je structured data:

  1. Publicatiedatum
  2. Omschrijving van de vacature
  3. Werkgever/bedrijfsnaam
  4. Locatie
  5. Functienaam
  6. Einddatum
  7. Basissalaris: met ‘marktconform’ kom je niet weg bij Google. Geef daarom een indicatie bedrag
  8. Soort dienstverband: fulltime, parttime of stage?

Zorg daarnaast dat je een slimme sitemap toevoegt aan je website. Met een Indexing API of een aparte sitemap voor vacatures weet Google altijd de laatste status van je vacatures, zoals wanneer een vacature niet meer relevant is. Door een goede sitemap zal je website ook dagelijks opnieuw geïndexeerd worden.

Tevens, hou de plugins van wordpress in de gaten. Yoast is een veelgebruikte plugin wat helpt je blogs SEO proof te schrijven. Wij schatten in dat het niet lang gaat duren voordat er ook plugins komen om je vacatureteksten SEO proof te schrijven.

Tekstuele kant

Google for Jobs dwingt organisaties om kwalitatief goede vacatureteksten te schrijven. Hoe beter de vacaturetekst, hoe hoger deze zichtbaar is. Google houdt de gemiddelde tijd bij dat iemand op de vacaturepagina blijft en hoe vaak er wordt doorgeklikt. Wordt er snel weggeklikt, dan ziet Google dit als een tekst die onvoldoende aansluit bij de zoekopdracht of dat de tekst niet aantrekkelijk genoeg is. De positie van de vacature in Google for Jobs daalt dan. Schrijf daarom altijd een pakkende vacaturetekst waarmee de doelgroep zich kan identificeren. Daarnaast is het belangrijk om de vacature zo compleet mogelijk te maken door de belangrijke arbeidsvoorwaarden te vermelden. Het salaris mag niet vergeten worden hierbij. Het gebruik van zoekwoorden in de tekst is daarnaast erg belangrijk. Zorg dat de vacaturetekst SEO-proof is en dat je de woorden waarop je doelgroep zoekt gebruikt.

Zijn jouw vacatures en website nog niet klaar voor Google for Jobs? Zorg dan dat dit snel gebeurt want het gaat de banenmarkt veranderen. Door de technische kant te optimaliseren en goede vacatureteksten te schrijven zorg je dat jouw bedrijf aantrekkelijk is voor de arbeidsmarkt. In de krappe arbeidsmarkt die er nu is, is dit geen overbodige luxe.

Arbeidsmarktcommunicatie

Interessant?

Meer weten over dit onderwerp? Kom in contact met FairSterk