Volg ons op:

Hoe verlaag je de cost per hire? De term cost per hire is een begrip waarmee alle kosten die direct of indirect in verband staan met het aantrekken van nieuwe medewerkers wordt samengevat. Het is dus een belangrijke indicatie om te kijken waar de grootste kostenposten zitten in het recruitment. Uiteindelijk wil je natuurlijk op een zo efficiënt mogelijke manier nieuwe werknemers aantrekken. Hierin spelen kosten en snelheid een belangrijk punt. 

Hoe verlaag je de cost per hire 

Om je cost-per-hire te verlagen dien je te kijken naar de grootste kostenposten in het recruitment. Maak je bijvoorbeeld erg veel gebruik van traditionele werving & selectie bureaus dan zijn dat hele overzichtelijke kosten, maar vaak ook erg hoge. Zo zijn de gemiddelde W&S vergoedingen vaak 20% van het bruto jaarsalaris. Mocht je op basis van een zogenaamde ‘deta-vast constructie’ samenwerken met bureaus, dan betaal je over een jaar genomen vaak zo’n 15 tot 20 duizend euro.  

Handig rekensheet voor jouw recruitmentkosten

Download direct het rekensheet

Deze samenwerken hebben veel invloed op de cost-per-hire en kun je aanpakken door van je eigen werving een specialisme te maken. Door te investeren in je eigen recruitment en arbeidsmarktcommunicatie ben je minder afhankelijk van traditionele bureaus en zul je zien dat op termijn de kosten omlaag gaan. Andere grote kostenposten zijn bijvoorbeeld de arbeidsuren die in het recruitment worden gestoken door werknemers. Kijk dus hoe je zaken kunt automatiseren en de tijd die werknemers kwijt zijn aan recruitment kunt optimaliseren.  

Een laatste optie is het volledige proces uit te besteden aan een creatief RPO. Zij kunnen het volledige recruitment en de arbeidsmarktcommunicatie op flexibele basis uit handen nemen waardoor je nooit teveel betaalt.  

Conclusie 

De cost per hire kun je op meerdere manieren verlagen. Belangrijk is om te kijken wat binnen de organisatie de grootste invloed heeft op deze kosten. Daarnaast kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om het volledige recruitment en de arbeidsmarktcommunicatie op flexibele basis uit te besteden.  Een Creatief RPO kan bijvoorbeeld op goedkope en efficiënte wijze assisteren bij deze bedrijfsactiviteiten.  

Een creatief RPO is een samenwerkingspartner voor ieder bedrijf dat van haar werving een specialisme wil maken. De samenwerking is één-op-één, flexibel, bespaart tijd en is kwaliteit verhogend. Het is een interessant alternatief ten opzichte van de traditionele methodes als detachering en werving & selectie.  

 

hoe verlaag je de cost per hire

 

Interessant?

Meer weten over dit onderwerp? Kom in contact met FairSterk