Volg ons op:

Minder dan 1 op de 10 HR-professionals (9%) ziet zichzelf als recruiter. Dit blijkt uit onderzoek van Nextmoves dat ze hebben uitgevoerd onder ruim 300 HR-professionals. Diezelfde groep verwacht dat dit in de toekomst zelfs zal dalen tot slechts 7%. In een markt waarin steeds meer erkend wordt dat recruitment een specialisatie is binnen de marketing, ziet slechts 4% van deze professionals zichzelf in 2020 als marketeer. Dit getal zal naar verwachting in 2030 verder dalen naar 3%. Het tegenovergestelde zien wij bij het onderwerp employer branding. Deze stijgt juist van 3% naar 4%.

Recruitment wel de verantwoordelijkheid van HR

Ondanks bovengenoemde cijfers blijkt uit een rondvraag van FairSterk onder tientalen HR-professionals dat het werven en selecteren wél de verantwoordelijkheid is van de HR-afdeling. Een klein gedeelte geeft aan dat dit een gezamenlijke verantwoordelijkheid is met de marcom-afdeling. Een van de respondenten geeft vervolgens treffend neer waar het pijnpunt ligt.

“Recruitment is en zal ten alle tijden onderdeel blijven van het vakgebied HRM. Het gaat uiteindelijk om de inzet van menselijk kapitaal. De uitingen die hiervoor gedaan moeten worden liggen bij de marketing. Wat er nu vaak gebeurt is dat we naar elkaar kijken wat er moet gebeuren. Hierdoor merk je dat recruitment een specialisme is geworden.”

Artikel gaat verder onder de whitepaper.

Samen met een creatief RPO de beste kandidaten selecteren?

  • Wat draagt een creatief RPO bij aan jouw wervingsstrategie?
  • Hoe flexibiliteit kan bijdragen aan het maken van betere keuzes
  • Waarom recruitment marketing is
Hier wil ik meer over weten!

In de praktijk

Uit dezelfde rondvraag van FairSterk blijkt dat veel HR-professionals het probleem herkennen dat recruitment weldegelijk onderdeel is van hun portefeuille, maar dit niet vinden horen bij hun dagelijkse werkzaamheden. Een van de ondervraagde zegt:

“Als HR manager ben ik eindverantwoordelijk voor het wervingsbeleid, maar dit betekent niet dat ik het ook zelf moet uitvoeren. Probleem is dat het wervingsvraagstuk niet voldoende is om hier iemand dedicated voor aan te nemen.”

Creatief RPO

FairSterk biedt in dit geval als creatief RPO (recruitment proces outsourcing) op flexibele basis de uitkomst. Als organisatie heb je één aanspreekpunt die vanuit de waardes van de organisatie een strategisch recruitmentplan opstelt en deze uitvoert, inclusief de creatie van alle benodigde content. Oprichter Kees Paardekooper haakt hierbij in op de waan van de dag:

“Ondanks dat we in roerige tijden leven zien we bij onze samenwerkingspartners dat er nog steeds behoefte is aan een specialist. Het aantal uren dat we actief voor ze werven loopt gelukkig weer op sinds de uitbraak van het covid-19 virus. Dat is het voordeel dat we onze dienstverlening op flexibele basis aanbieden. Daarnaast zie je steeds meer dat we juist nu worden ingeschakeld om nu een strategisch plan op te stellen. Mocht de economie dan weer aantrekken kunnen we vol gas geven!”

Is een flexibele samenwerkingspartner interessant voor jouw organisatie?

Neem vrijblijvend contact op met FairSterk voor de mogelijkheden!