Volg ons op:

Instagram bestaat deze maand alweer 10 jaar. Wat ooit begon als een digitaal fotoboekje, groeide in sneltreinvaart uit tot een van de meest populaire foto-apps die je in de online stores kan vinden. Zeker onder jongeren groeide deze app razendsnel, gevolgd door Snapchat en weer ingehaald door TikTok. Trends die jij als organisatie in de gaten moet blijven houden als je social media inzet voor jouw recruitment. Maar waarom dit zelf doen? Waarom niet gebruiken maken van je collega’s als influencers?

Social media inzetten voor recruitment

Dat je social media in kan zetten als onderdeel van je communicatie uitingen is voor niemand meer nieuw. Dat je social media in kan zetten voor je wervingsactiviteiten is ook al lang bekend. Dat je een social media campagne hieraan kan koppelen zal voor de meeste lezers ook niet nieuw zijn. Om binnen je eigen organisatie influencers in te zetten, dat hoor je nog niet vaak! En wil jij mee blijven gaan met alle social media trends is het tijd om daar nu verandering in te brengen.

Vijf redenen om binnen je organisatie op zoek te gaan naar influencers:

#1 Vergroot je bereik voor alle generaties

Wil je een jongere generatie werven, dan kan het heel goed werken om jongere collega’s in je bedrijf hiervoor te vragen. Zij gebruiken Instagram of TikTok wellicht dagelijks en hebben hier al een bereik opgebouwd. Maar dat geldt ook voor de oudere collega die nog vertrouwd op facebook zit of zakelijk dagelijks door LinkedIn scrolt. Kijk naar de doelgroep die je wilt bereiken, kijk welk platform hierbij past én tot slot zoek je collega’s die zich hierin thuis voelen.

#2 Laat zien wie je echt bent

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar bij goede arbeidsmarktcommunicatie moet je laten zien wie je echt bent. Werkzoekende of latent werkzoekende interesseer je meer door een vlog met een echte (toekomstige) collega, dan een gelikte bedrijfsvideo waarin de directeur aan het woord komt. Zeker millennials en generaties daarna zijn op zoek naar authenticiteit. Met echte mensen krijg je echte volgers.*

#3 Intern enthousiasme door influencers

Behalve extern bereik zul je merken dat de video’s, foto’s of posts met of van je collega’s intern vaak ook voor veel reuring zorgen. Want dat duimpje omhoog deel je misschien makkelijker bij je collega magazijnmedewerker die trots op de heftruck zit dan de zakelijke post over een nieuwe samenwerking. Of stel je voor dat je collega gevolgd wordt op de werkvloer met een camera. Geheid dat erover gesproken wordt.

Handvatten voor de juiste wervingsstrategie in content marketing

  • Wat is content marketing?
  • Hoe pas je het toe en wat is het doel?
  • Vergoot je bereik en je connectie met je volgers!
Hier wil ik meer over weten!

#4 Meer diversiteit

Als hr manager of marcom medewerker ben je ook maar gewoon een mens met een eigen mening en een eigen inzicht. Maar is dit altijd de juiste? Misschien zien je collega’s het werk wel heel anders dan hoe jij het ziet. Hoe meer collega’s je in kan zetten die het werk echt uit voeren hoe meer variatie je krijgt in content. En dit verwijst dan weer naar punt 1. Door deze verschillende invalshoeken spreek je een breder publiek aan, voor ieder wat wils.

5) Werktevredenheid door influencers

Uit onderzoek is gebleken dat werktevredenheid leidt tot een hogere mate van extra-rol gedrag, pro-sociaal gedrag, grote behoefte om informatie te delen en meer op de hoogte zijn van wat er speelt binnen de organisatie. Waar tot op heden minder onderzoek naar is gedaan, maar waar wel hypotheses over bestaan, is de wisselwerking in omgekeerde richting. Daag jij je collega’s uit om mee te werken aan de social media uitingen, leidt dit tot meer werktevredenheid.

Voor niks gaat de zon op

Iedereen weet dat het leven van influencers zeer lucratief kan zijn. Ga er dus niet zomaar vanuit dat je collega’s dit voor hun plezier willen doen. Ga op zoek naar de mensen die dit wel heel graag voor hun plezier zouden doen, maar beloon ze ervoor. Waarmee? Ga het gesprek hier over aan, want misschien heeft je Snapchattende collega wel behoefte aan eigen apparatuur in plaats van een VVV-bon.

* De directeur is ook een echt mens. Dus een video met hem of haar kan ook zeker wel goed werken. Wat zou het voor je bereik doen als de directeur een TikTok-danjse doet?

Vind jij social media gedoe?

Dat snappen wij! Het kost tijd en je moet het goed doen of anders niet.
Maar ja, eigenlijk kun je niet zonder. Hier kunnen wij in beeld komen.
Wij ontzorgen jou graag!