Kenmerken van de millennial

Kenmerken van de millennial? Bijna iedere organisatie kent de struggle rondom ‘millennials’. Hoe weet je deze jonge generatie het beste te bereiken binnen je recruitmentstrategie? Hoe kun je ze het beste inwerken tijdens je onboardingproces? En hoe houd je de millennial gemotiveerd in een vergrijsde organisatie? Deze en meer onderwerpen kwamen aan bod in aflevering 4 van de Podcast ‘FairBinden’.

In deze podcast gaat FairSterk oprichter Arthur Wensveen in gesprek met generatie-expert Dr. Aart Bontekoning over onder andere de millennial. Ook kwam die ene prangende vraag aan bod: Wat zijn de kenmerken van de generatie millennials? We geven je hier een voorproefje.

Wie behoren tot de generatie millennials?

De millennial is de generatie die geboren is tussen 1985 en 2000. Hiermee volgen zij de pragmatische generatie op en zijn het de voorlopers van de Generatie Z. We zetten de generaties voor je op een rijtje:

  • 1955 – 1970: Generatie X
  • 1970 – 1985: Pragmatische generatie
  • 1985 – 2000: Millennials (generatie Y)
  • 2000 – 2015: Generatie Z
  • 2015 – 2030: Generatie Alpha

Drie kenmerken van de Millennials

In de podcast FairBinden geeft dr. Bontekoning, die vele studies heeft gedaan naar het gedrag van millennials, zowel in de thuissituatie als op de werkvloer, antwoord op die ene prangende vraag; Wat zijn de kenmerken van de millennial?

In deze blog lichten we drie belangrijke kenmerken van de millennial uit én geven we direct concrete tips hoe je deze informatie kan verwerken in je recruitmentstrategie.

1. Persoonlijk contact gaat boven alle online middelen

De millennial is de eerste generatie die is opgegroeid met een computer. De millennial gebruikt dan ook alle middelen die er online te vinden zijn om met elkaar in contact te komen, te zijn én te blijven. Toch geeft de millennial de voorkeur aan echt live contact. De millennial is misschien wel dé generatie bij uitstek die behoefte heeft aan fysiek sociaal contact.

Tip van FairSterk: Laat in je werving zien met wie de millennial komt samen te werken. Dit is alvast een goed begin van het sociale aspect van je wervingsproces.

Hoe inbound je arbeidsmarktcommunicatie kan verbeteren. Download de handleiding.

  • wat is 'inbound recruitment marketing'
  • Waarom is 'inbound' belangrijk voor arbeidsmarktcommunicatie
  • Voorbeelden en tips
Download de whitepaper!

2. De Millennial wil iets goeds doen voor de wereld

Iedere Millennial wil ook gewoon geld verdienen en het liefst zo veel mogelijk. Maar niet ten koste van alles. De millennial is op zoek naar zingeving en werkt liever voor een organisatie die iets goeds doet voor de wereld dan voor een organisatie met alleen maar een groot winstoogmerk.

Tip van FairSterk: niet iedere organisatie is zo duurzaam als Greenpeace of zo goed voor de wereld als het Rode Kruis. Maar iedere organisatie heeft een oprecht en authentiek verhaal. Ga met elkaar op zoek naar dit verhaal en draag deze uit!

3. De Millennial wil meedenken

“Dus ze willen gelijk het bedrijf overnemen?” Als je hier bang voor bent, dan ben je volgens Dr Aart Bontekoning niet goed bezig. Ze willen je organisatie namelijk helemaal niet overnemen, ze zijn alleen dolenthousiast en willen meedenken én meewerken. Laat ze dus leren van de oudere garde en laat ze met nieuwe ideeën komen.

Tip van FairSterk: “Laat ze meedenken en meewerken.” Knoop deze zin goed in je oren en pas ze ook toe in het sollicitatieproces. Waarom een standaard vragengesprek? Geef ze een opdracht die past bij hun expertise en van waarde is voor je organisatie. Zo krijg je een veel beter beeld van de millennial die enthousiast wordt, omdat hij of zij al in een sollicitatiegesprek mag meedenken over jouw bedrijf!