Volg ons op:

Kostenbesparing door een creatief RPO? Voordat we toelichten hoe een Creatief RPO tot kostenbesparing kan leiden, is het handig om kort te vertellen wat een Creatief RPO precies inhoudt. RPO staat voor Recruitment Process Outsourcing. Een RPO wordt door bedrijven ingeschakeld om intern het recruitment op te zetten, te beheren, coördineren en vorm te geven uit naam van de klant en op locatie bij de klant. Denk aan de invulling van vacatures, opbouw van een kandidatendatabase ofwel talentpool, (her)schrijven van vacatures, vormgeven van een werken bij website en het afnemen van sollicitaties. 

Een creatief RPO voegt, naast de traditionele RPO activiteiten, vormgeving toe aan de dienstverlening. Een creatief RPO ziet recruitment als marketing, het inspelen op emoties. De recruiter neemt naast de wervingstaken ook verantwoordelijkheid voor het opzetten van de arbeidsmarktcommunicatie en het uitvoeren hiervan. Hierbij is vormgeving (online, offline en motion) een belangrijk onderdeel. Voorbeelden zijn een werken-bij-website of het social-media beheer. Er wordt vooral gedacht vanuit de doelgroep, hoe kan je hier op inspelen om tot de beste recruitmentresultaten te komen. De aanpak hierbij is integraal.

Wat zijn de voordelen van kostenbesparing door een creatief RPO? 

Het samenwerken met één partij die zowel het recruitment, als de arbeidsmarktcommunicatie oppakt heeft meerdere voordelen. Door samen te werken met een Creatief RPO hoef je niet met meerdere verschillende partijen contact te onderhouden en zorg je ervoor dat er één partij is die jouw bedrijf door en door kent. Daardoor is de samenwerking efficiënter en dus ook goedkoper. Een creatief RPO zorgt dus voor kostenbesparing Wanneer de samenwerking eerder is afgeschaald en deze dient na verloop van tijd weer opgeschroefd te worden, is voor beiden partijen bekend hoe er wordt samengewerkt en heb je niet te maken met een lange aanloopperiode.  Doordat er vanaf locatie wordt gewerkt is de kwaliteit tevens ook beter omdat er écht vanuit de bedrijfnaam wordt gewerkt en gedacht. Uitstralen van je kernwaardes en dit meenemen in je communicatie is uiterst belangrijk.

Een ander voordeel is het minder afhankelijk zijn van (dure) traditionele werving & selectiebureaus. Samenwerken met een creatief RPO is een verlaging van deze kosten. Feit is namelijk dat een goede arbeidsmarktcommunicatie tot een daling leidt van de cost-per-hire.   

Conclusie 

Een creatief RPO is een samenwerkingspartner voor ieder bedrijf dat van haar werving een specialisme wil maken. De samenwerking is één-op-één, bespaart tijd en is kwaliteit verhogend. Van je werving een specialisme maken kent alleen maar voordelen voor de uitstraling van een bedrijf. Het is een interessant alternatief ten opzichte van de traditionele methodes als detachering en werving & selectie. Ieder bedrijf doet er verstandig aan om de verschillende mogelijkheden uit te zoeken en in te passen binnen de bedrijfsstrategie. De arbeidsmarkt is veranderd en het is aan de bedrijven hierop in te spelen. Verlies je de slag om talent, dan zal dit ten kosten gaan van de organisatie. 

kostenbesparing creatief rpo

Interessant?

Meer weten over dit onderwerp? Kom in contact met FairSterk