Volg ons op:

De concurrentie onder sollicitanten kan moordend zijn. Toch geldt het andersom ook: die ideale kandidaat met het perfecte cv en een schat aan ervaring heeft misschien wel werkgevers voor het oprapen. En dus moet je ervoor zorgen dat de sollicitant bij jou aan het werk wil. Oftewel, optimaliseer de candidate journey. Maar wat houdt het precies in en hoe optimaliseer je de candidate journey?

Wat is de candidate journey?

Het klinkt makkelijk, optimaliseer de candidate journey. Maar wat is het precies? Zoals we bij het afnemen van een product of dienst spreken van een customer journey, hebben we bij het sollicitatieproces de candidate journey. Dit omvat alles, van de zoektocht naar nieuw werk en de juiste vacature, het maken van een cv en een sollicitatiebrief en het insturen ervan tot aan het ondertekenen van het nieuwe arbeidscontract en hoe de sollicitant dat proces beleeft.

Als werkgever wil je een goede indruk geven van jouw bedrijf. Met de juiste informatie help je de sollicitant en geef je daarmee gelijk een goed en positief beeld van je bedrijf. Hoe zorg je voor een goede candidate journey?

Acquisitie is altijd in ontwikkeling. Het is daarom belangrijk om altijd kritisch naar het gehele recruitmentproces te blijven kijken. Verschillende factoren dragen bij aan de merkbeleving van de kandidaat. Denk hierbij aan de uitingen, producten en de service waar zij mee te maken hebben. Het is ook cruciaal om te realiseren dat kandidaten ook vaak klanten zijn. Zorg er daarom voor dat je, ook na een afwijzing, een kandidaat een positief gevoel meegeeft bij je organisatie.

Stap 1: bewustwording bij werkzoekenden

In de eerste fase van de candidate journey draait alles bewustwording (deze fase wordt ook wel de awareness fase genoemd). Het is daarbij essentieel dat werkzoekenden jouw bedrijf leren kennen en te weten komen wat werken voor het bedrijf inhoudt.

Wat je kunt doen om die bewustwording te verkrijgen, is zorgen voor zichtbaarheid van jouw bedrijf. Dat doe je bijvoorbeeld door een aantrekkelijke campagne op social media te voeren. Denk bijvoorbeeld aan een gesponsord bericht op Facebook of LinkedIn.

Een actieve sollicitant zal je bedrijf ook wel vinden zonder dat je promotionele middelen inzet. Maar misschien is juist de passieve sollicitant die niet actief op zoek is wel de perfecte kandidaat.

Breng in enkele stappen de candidate journey in kaart

  • Handvatten om de kandidaat journey in kaart te brengen;
  • De 7 verschillende fases;
  • Speciaal voor de Recruiter of HR manager die van zijn werving een specialisme wil maken.
Download de handleiding!

Stap 2: overtuig de sollicitant

Je wordt gezien, dat is al heel erg mooi. Maar gezien worden is niet genoeg, je wil ook dat de bezoeker van de vacature daadwerkelijk bij je wil werken. Zorg voor een overtuigende, volledige en duidelijke vacature.

Hoe completer de functieomschrijving is, hoe sneller de kandidaat zich erin zal herkennen. Zorg er ook voor dat je de contactmogelijkheden niet ingewikkeld maakt. Houd het laagdrempelig. Het is bij steeds meer bedrijven mogelijk om bijvoorbeeld contact te leggen via Whatsapp.

Stap 3: personaliseer het sollicitatieproces

Maak het sollicitatieproces persoonlijk, ook als je een flinke stapel brieven binnenkrijgt. Zorg dat je de informatie van de sollicitant goed in je hebt opgenomen voor je het gesprek aangaat.

Heb je regelmatig een vacature openstaan, dan is het een leuk idee om te investeren in een informatiefolder voor (potentiƫle) nieuwe werknemers. Zo krijgen ze direct meer kennis over hun mogelijk nieuwe werkgever. Meld ook duidelijk hoe de sollicitatieprocedure na het gesprek eruit komt te zien en wanneer de sollicitant uitsluitsel kan verwachten.

Aan het einde van de sollicitatieprocedure is het aan jou om de sollicitant aan te nemen of af te wijzen. Vindt er een afwijzing plaats, meld dan ook waarom. Denk eraan dat een standaard afwijsbrief niet persoonlijk aanvoelt. Probeer dus altijd een persoonlijke toets aan te brengen in de afwijzing, zeker als je een gesprek hebt gehad met de sollicitant.

Stap 4: evalueer met de sollicitant

Heeft een sollicitant de gehele candidate journey doorlopen? Vraag dan eens aan de kandidaat zelf hoe ze de sollicitatieprocedure ervaren hebben. Zo leer je er iedere keer weer iets van en kun je je candidate journey blijven verbeteren.

Is jouw kandidaat aangenomen, leg dan uit wat de vervolgstappen zijn en zorg voor een gedegen inwerktraject. Denk hierbij ook aan het volgen van een introductieprogramma zodat bedrijf en werknemer elkaar beter leren kennen.

Dit stappenplan is tot stand gekomen in samenwerking met CVster, een online platform waar sollicitanten terechtkunnen als zij een cv maken.

Optimaliseer de candidate journey

Interessant?

Vraag meer informatie op bij Arthur.