Volg ons op:

Stel je loopt door de supermarkt en bent je lijstje flink aan het afwerken. Op de achtergrond draait Edith Piaff met het schitterende Franse nummer “Non, je ne regrette rien”. Het valt je echter niet op, want je staat inmiddels bij het wijnassortiment en je moet toch echt een keuze maken welke wijn er vanavond geserveerd gaat worden. Je kiest uiteindelijk voor de Pinot Noire uit de Bourgogne. Je kan zeggen dat dit een toevallige keuze was, omdat je de rode Pinot gewoon lekker vindt. Of misschien toch niet?

Uit een onderzoek naar wijn en muziek in de supermarkt, blijkt dat mensen meer geneigd zijn Franse wijn te kopen als zij Franse muziek horen. En bij Duitse muziek kopen mensen meer Duitse wijn. Belangrijk detail is dat mensen zich hier niet bewust van moesten zijn en de muziek mocht daarom niet te hard staan om hun gedrag onbewust te beïnvloeden. In de sociale psychologie noemen ze dit effect ook wel priming. (Hanneke Felten, René Broekroelofs – Primen in de praktijk – 2019).

Priming

Priming betekent dat je kennis activeert, zonder dat een persoon dit zichzelf bewust realiseert (Dijksterhuis, 2006). Er wordt een bepaalde associatie geactiveerd en die wordt automatisch toegepast bij ongerelateerde andere dingen, mensen of gebeurtenissen (Power, Murphey & Coover, 1996; Vonk & Dijkstra, 2013).

In voorgaande voorbeeld krijg jij misschien dus wel trek in Franse wijn door de muziek die zachtjes door de geluidsboxen komt en niet omdat jij hier zelfbewust een keuze voor hebt gemaakt.

Priming en Recruitment

Maar als je Franse wijn gaat kopen door muziek kun je dan ook jouw sollicitatieprocedure beïnvloeden door priming? Het antwoord hierop is ja!

Lees onder verder voor concrete voorbeelden

Hoe kun je met behulp van een creatief RPO de beste kandidaten primen?

  • Wat draagt een creatief RPO bij aan jouw wervingsstrategie?
  • Breng je marketing en recruitment samen
  • Neem de regie over je werving in eigen hand
Hier wil ik meer over weten!

Een voorbeeld; stel je sollicitant komt aan bij jou op kantoor. Hij wordt vriendelijk ontvangen door een toekomstig collega die hem aanbiedt gelijk een rondleiding te geven, waarna jij het gesprek vervolgt in een spreekkamer. De volgende sollicitant komt eveneens op de afgesproken tijd aan, waarna hij 5 minuten moet wachten. Je pikt hem op bij de receptie en neemt in dezelfde ruimte plaats als bij het eerste gesprek. De kans is groot dat de eerste sollicitant veel positiever is over het gesprek met jou dan de tweede.

Nog een voorbeeld. Jij bent heel enthousiast over een kandidaat die slechts één jaar werkervaring heeft terwijl de hiring manager toch echt de wens heeft uitgesproken om een meer ervaren kracht toe te voegen aan zijn team. Toch ben jij ervan overtuigd dat deze persoon strategisch perfect past in het plaatje. Eigenlijk wil je de manager dus alvast positief beïnvloeden, zodat de jaren werkervaring er minder toe doen. Met welke van onderstaande opties denk jij dit het beste te kunnen bereiken:

  • Ik heb Jennifer uitgenodigd voor een 2e gesprek. Een enthousiaste dame met een jaar werkervaring bij bedrijf X.
  • Ik heb Jennifer uitgenodigd voor een 2e gesprek. Een enthousiaste dame die een jaar werkervaring heeft opgedaan bij bedrijf X waar jij ook je carrière bent begonnen.

Recruitment is marketing

Dit zijn slechts twee voorbeelden van priming rondom de sollicitatieprocedure. Bij FairSterk geloven wij dat recruitment marketing is. Jij moet niet op zoek gaan naar de ideale kandidaat, maar je moet daar zijn waar de ideale kandidaat op zoek gaat naar jou. Misschien wel door deze via social media, rondleidingen of masterclasses in een vroeg stadium positief te beïnvloeden (lees primen) over zijn of haar mening over jouw organisatie.

Al met al is het belangrijk dat je jouw gehele sollicitatieprocedure niet laat afhangen van toeval, maar dat je de regie in handen neemt en je werving strategisch aanpakt.

Vind je dit een interessant onderwerp? Volg dan onze Podcast FairBinden op Spotify of Youtube. In de podcast van september leert Hanneke Felten ons alles over priming en bevoordeling rondom het sollicitatieproces.

Wil je meer weten over priming en recruitment?

Neem eens contact op met een van de oprichters van FairSterk: Arthur Wensveen