Volg ons op:

Recruitment en marketing, twee termen die tegenwoordig hand in hand gaan. Wat ons betreft een goede ontwikkeling, echter moet hier niet teveel in doorgeslagen worden. Het blijven twee aparte vakgebieden en ieder een eigen specialisme. Recruitment blijft dan ook gewoon recruitment en marketing blijft marketing. Dat recruitment van marketing kan leren en essentieel is in the ‘war for talent’ is natuurlijk onmiskenbaar.

Recruitment blijft een specialisme

Recruitment is een vak apart, een specialisme, dat zal altijd zo blijven. Een vak waarin het altijd om mensen zal blijven draaien en niet om data en cijfertjes. Je moet als vakbekwame recruiter snel kunnen schakelen, sociaal sterk zijn en mensen kunnen lezen. Je moet kunnen bepalen waarom de ene kandidaat wél succesvol is en eigenwijze hiring managers hiervan kunnen overtuigen. Kennis van marketing behoort over het algemeen niet tot de capaciteiten van een Recruiter en om jezelf dat volledig aan te leren kost veel tijd. Bovendien is een Recruiter niet voor niets Recruiter geworden.

Wat de realiteit ons wel leert is dat Marketing een belangrijke voorwaarde is om als Recruiter in contact te komen met talent. Arbeidsmarktcommunicatie en Employer Branding zijn allang geen onbekende termen meer en bijna elk bedrijf probeert er op zijn eigen manier invulling aan te geven. Van een Recruiter kun je echter niet verwachten dat deze zich naast recruitment, ook bekommert om de marketing. Hiervoor dien je echt iemand met specifieke kennis te hebben. Dat kan de marketing/communicatie afdeling zijn binnen de organisatie of wellicht hulp van buitenaf.

Combineer recruitment en marketing met een inbound recruitment marketing strategie

Download direct de handleiding

Recruitment en marketing, de ideale combinatie

Met de les dat Marketing onmisbaar is in het hedendaagse Recruitment zien we dat Recruiters inmiddels steeds meer kennis hebben en krijgen van Marketing. Recruiters leren wervende vacatures schrijven en worden bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een werken-bij website. Diepgaand verstand van marketing en arbeidsmarktcommunicatie ontbreekt echter en volledig zonder de hulp van een specialist op dit vakgebied aan slag gaan is dan ook een no-go.

Een specialist op het gebied van marketing en arbeidsmarktcommunicatie brengt kennis van doelgroepen en strategieën met zich mee die in samenwerking met een Recruiter kunnen worden uitgewerkt tot een kloppend geheel. Kijk bijvoorbeeld naar Vonq, die zeer kundig zijn in jobboard marketing.

Uiteindelijk brengen beide vakgebieden hun specifieke kennis met zich mee om zo tot het beoogde doel te komen. Een afdeling welke bestaat uit zowel Recruiters als Marketeers lijkt ons dan ook de ideale combinatie.

FairSterk

FairSterk combineert als Creatief RPO het Recruitment vak met Marketing om zo bedrijven te helpen met het vinden, boeien en binden van talent. Benieuwd naar wat dit voor resultaten oplevert? Bekijk onze klantverhalen.

Interessant?

Meer weten over dit onderwerp? Kom in contact met FairSterk