Volg ons op:

2016, het zit er bijna op! Voor FairSterk is het een spannend, maar vooral leuk en positief eerste jaar geweest. Wij zijn ondertussen al helemaal klaar voor 2017 en kijken alvast vooruit naar de recruitment trends van 2017.

Wij wensen iedereen fijne feestdagen, een spetterend uiteinde en een succesvol 2017!

1. Recruitment is een vak

Om te beginnen moet worden ingezien dat recruitment een vak is. Een beroep wat door vakspecialisten moet worden uitgevoerd, met de juiste tools en middelen. Gelukkig zijn er steeds meer organisaties die het belang inzien van een goed recruitmentproces met daaraan gekoppeld een professionele arbeidsmarktcommunicatie. Hoe dat komt? Het wordt steeds moeilijker om de juiste kandidaat te vinden, te boeien en te binden.

Het succes van een organisatie staat of valt met goed personeel. Nu wordt bij veel bedrijven het wervingsproces veelal nog uitgevoerd door een directeur of manager. Vaak hebben zij niet de kennis of tijd om echt prioriteit te geven aan de werving waardoor er vaak half werk wordt verricht. Dit betekent in de praktijk dat het proces tot het aannemen van een nieuwe werknemer vaak lang duurt en gebaseerd is op geluk. Niet onbelangrijk… dit traject kost zo niet alleen kostbare tijd, maar ook geld.

Zet een vakbekwame recruiter in en maak van je werving een specialisme. Dit zal resulteren in een  betere candidate experience en binnen een relatief korte periode zullen de juiste kandidaten binnen gehaald worden. Deze kandidaten kunnen je vervolgens helpen om als organisatie verder te groeien in omzet.

2. Candidate experience

Candidate experience is de ervaring die een potentiële werknemer heeft met een werkgever vanaf de eerste online/offline kennismaking tot aan het tekenen van de arbeidsovereenkomst of de afwijzing op een sollicitatie. Een kandidaat zal elk onderdeel van dit proces beoordelen. Het is aan de organisatie om op ieder onderdeel maximaal te scoren. Als je dit proces als werkgever met zorg inricht, dan laat je jouw employer brand tot leven komen en zal elke kandidaat, aangenomen of afgewezen, een positieve ervaring met je hebben wat leidt tot een positief ambassadeurschap.

De meeste gewilde kandidaten worden steeds kritischer en kiezen niet meer alleen voor de inhoud van de werkzaamheden. Steeds belangrijker wordt het om je te kunnen identificeren met een organisatie. Wat wil de organisatie uitstralen en in hoeverre kan een werknemer zich hierin vinden. Denk aan duurzaamheid, het nieuwe werken, maar ook een missie en een visie van je bedrijf.

Wij zijn overigens van mening dat ook de periode na indiensttreding ontzettend belangrijk is. Hoe is het onboarding proces? Welke opleidingsmogelijkheden worden geboden? Zijn er bedrijfsuitjes? Allemaal onderdelen die bijdragen aan een sterk werkgeversmerk en dus een positieve candidate experience.

Speel in op de laatste recruitmenttrends en bespaar kosten

Download direct de handleiding

3. Mobiel

Een nieuwe trend? Nee dat niet, er wordt tenslotte al jaren gebruik gemaakt van mobiele applicaties. Je boodschappen bestel je tegenwoordig via je telefoon en we betalen deze boodschappen zelfs met onze telefoon.

Ook sollicitanten maken steeds meer gebruik van hun mobiele telefoon om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Wanneer je (recruitment)website niet responsive is voor mobiele toestellen dan geeft dit een negatieve ‘candidate experience’ en zullen deze mogelijke kandidaten afhaken. Zonde natuurlijk want wellicht is dat nou juist de topper die je zoekt.

Werkzoekenden maken graag gebruik van hun mobiele telefoon om te solliciteren, met cv, motivatie of videoboodschap. Wees voorbereid en biedt de mogelijkheid; richt je recruitmentsite en ATS daar op in en denk bijvoorbeeld aan sollicitatiemogelijkheden via whatsapp. Doe je het niet, mis je mogelijk die toppers waarnaar je op zoek bent!

4. Word één met je ATS

Een Applicant Tracking System, makkelijker gezegd een ATS, brengt het volledige recruitmentproces onder in één systeem.  In een ATS vind je alle benodigdheden die je nodig hebt voor de werving en selectie van nieuwe kandidaten. Daarnaast maakt een ATS het leven van een recruiter makkelijker en een stuk efficiënter.

Maak van recruitment een bedrijfsproces waarbij je efficiënt vacatures kunt plaatsen via verschillende kanalen. Alle sollicitaties worden automatisch verwerkt in het systeem en je kunt het gemakkelijk intern communiceren richting de hiring managers.

Kiezen voor een Applicant Tracking System werkt! Het zorgt voor een betere candidate experience, wat ten goede komt van je Employer Brand. Maar anderzijds zorgt het intern ook voor hogere transparantie en een snellere en effectievere verwerking van binnenkomende sollicitaties. Zo mis je die perfecte kandidaat nooit meer.

5. Een werve(le)nde vacaturetekst

Grappig eigenlijk, ondanks alle nieuwe recruitmentmiddelen, data en andere online mogelijkheden blijkt een vacaturetekst voor veel sollicitanten nog steeds een belangrijk criterium om ergens wel of niet te solliciteren. Als bedrijf kun je hier dan ook handig gebruik van maken. Kies voor een schrijfstijl en voer dit door in je gehele arbeidsmarktcommunicatie, dus ook in je vacatureteksten.

Een functieprofiel als vacature voldoet niet. De arbeidsmarkt wordt steeds kritischer en je zal daarom tijd en aandacht moeten besteden aan het schrijven van een aansprekende en werve(le)nde vacaturetekst. Let wel, een vacature is voor kandidaten een eerste kennismaking met jouw bedrijf.

recruitment trends

Interessant?

Meer weten over dit onderwerp? Kom in contact met FairSterk