Volg ons op:

Werkende recruitment en arbeidsmarktcommunicatie is gericht op de lange termijn. Meerdere keren dit jaar hebben wij berichten voorbij zien komen van een aanstaand tekort aan arbeidskrachten, bijvoorbeeld binnen de technische sector. Het is zaak om, ook al is er binnen de organisatie (nog) geen directe behoefte, altijd vooruit te kijken. Want, regeren is vooruitzien met recruitment en arbeidsmarktcommunicatie!

Valse start

Wij zien dat veel bedrijven een valse start maken bij de werving van nieuw personeel, wat vaak leidt tot extra kosten, zonde! Ga voor recruitment en arbeidsmarktcommunicatie op de lange termijn. Vaak zien we dat bedrijven bij personeelsbehoefte pas gaan nadenken over hoe zij nieuwe werknemers aan zich moeten binden. Om een goed recruitmentproces op te starten moet er in een korte periode veel gebeuren, te veel. Er moet een vacature worden opgesteld en deze moet worden gecommuniceerd. Maar hoe pak je dit aan? Vaak komt dit op het bordje te liggen van personen binnen de organisatie die daar op dat moment helemaal geen tijd (of zin) voor hebben.

Gevolg is dat al snel wordt overgeschakeld naar dure oplossingen, bijvoorbeeld detachering- of W&S bureaus.

Voorbereiden

Een goede voorbereiding is het halve werk, erg cliché, maar het is wel zo. Wanneer je de organisatie goed en ‘wervingsproof’ inricht, kan er op het moment van behoefte snel worden geschakeld vanuit het opgezette recruitmentproces.

Start met een strategie! Denk na over hoe je potentieel talent wilt boeien om ze uiteindelijk te binden. Zet bijvoorbeeld op voorhand een duidelijk sollicitatie proces op, zodat kandidaten die solliciteren netjes beantwoord worden en dat ook iedereen binnen de organisatie weet waar hij of zij verantwoordelijk voor is. Maar zorg bovenal dat in tijden van ‘geen behoefte’, de arbeidsmarktcommunicatie wordt onderhouden. Geef potentiële kandidaten een kijkje in de keuken en enthousiasmeer ze om op de hoogte te blijven van jullie bedrijf. Dit betekent dat de communicatie niet alleen klantgericht moet zijn, maar ook kandidaat gericht. Kortom, arbeidsmarktcommunicatie. Maar hoe onderscheid je je dan?

Onderscheidende recruitment en arbeidsmarktcommunicatie

Je bent natuurlijk niet de enige die een deel van zijn communicatie richt op de arbeidsmarkt. En ja, er zullen bedrijven zijn die enorm veel budget beschikbaar hebben voor dit soort zaken. Maar geld is niet alles! In de huidige tijd wordt de concurrentiestrijd niet langer gewonnen met behulp van gelikte reclamecampagnes. Met leuke, simpele creatieve communicatie kun je jouw doelgroep verassen en enthousiasmeren.

recruitment arbeidsmarktcommunicatie lange termijn

Interessant?

Meer weten over dit onderwerp? Kom in contact met FairSterk