Volg ons op:

Begin januari! Goede voornemens, houdt iedereen zich er nog aan? Het ideale recruitment voornemens voor 2016 is ‘Candidate Experience’! Iedere recruiter, manager of directeur moet rekening houden met de manier van uitnodigen of afwijzen van sollicitanten en bij het afnemen van sollicitatiegesprekken.

Sollicitanten ervaren een hoop ergernissen wanneer zij een sollicitatie de deur uit doen of wanneer zij na een sollicitatiegesprek geen of een magere feedback ontvangen. ‘Candidate Experience’ daar gaat het om! Ieder contact is een ervaring met jouw bedrijf. En daarom is dat onze recruitment voornemens voor 2016

Afwijzen van sollicitanten

Je kent het wel, je hebt als sollicitant veel tijd en energie gestoken in je CV met een enthousiaste sollicitatiebrief. Na weken wachten komt het antwoord: Bedankt voor uw sollicitatie, wij hebben kandidaten waarvan het profiel beter aansluit bij de vacature. Veel succes met uw sollicitaties! Of… er komt helemaal niets.

Solliciteren is voor sollicitanten vaak een lastige en tijdrovende klus. De sollicitant verdiept zich goed in de door jou aangeboden functie en het bedrijf en neemt de tijd om zijn CV/profiel via een creatieve en duidelijke manier aan jou voor te stellen. Je verwacht als organisatie ook niet anders van de sollicitanten omdat je dan weet dat het gaat om gemotiveerde kandidaten met interesse in jouw bedrijf.

Maar…. de sollicitanten verwachten dan ook wel iets terug. Tuurlijk kost het tijd om iedere sollicitant een reactie te geven maar het draagt wel bij aan een positief bedrijfsimago en het verhoogt de ‘Candidate experience’. Door sollicitanten op de hoogte te stellen van het sollicitatieproces kunnen zij rekening houden met de reactietijd. Dan de reactie, een uitnodiging of een afwijzing. Vaak besteden bedrijven veel tijd aan de uitnodiging en zo min mogelijk tijd aan de afwijzing omdat dit op korte termijn niets oplevert.

Maak een afwijzing persoonlijk en benoem de reden waarom er niet is gekozen voor de kandidaat. Dit schept duidelijkheid en geeft wellicht ook feedback waar de sollicitant iets aan heeft voor een volgende sollicitatie of om uiteindelijk alsnog interessant te worden voor jouw organisatie. Daarnaast draag het bij aan een positieve afsluiting van de sollicitatie bij jouw organisatie.

Wordt een expert op het gebied van candidate experience

Download direct de whitepaper

Het sollicitatiegesprek: Niet alleen selectie maar ook verkoop

Nadat alle CV’s zijn beoordeeld nodig je de op papier of beeld meest geschikte kandidaten uit voor een sollicitatiegesprek. Makkie toch? We gaan zitten en vragen de kandidaat naar zijn werkverleden en beoordelen dan of hij/zij geschikt is voor de functie en het bedrijf.

Niet dus, een kandidaat heeft ook de optie om niet te kiezen voor jouw bedrijf. Aangezien goede werknemers vandaag de dag niet zomaar op straat liggen is het belangrijk om het sollicitatiegesprek goed voor te bereiden. Tijdens de kennismaking is het belangrijk om veel over de kandidaat te weten te komen, maar net zo belangrijk dat de kandidaat na afloop veel over de organisatie en functie weet. Je kunt dit natuurlijk op verschillende manieren invullen. Wees creatief! Voer een gesprek in een inspirerende bedrijfsruimte, organiseer een samenwerkingsopdracht of meeloopdag. Leer elkaar kennen in de sfeer van het bedrijf en de werkzaamheden.

Tijdens de kennismaking kun je verschillende rollen aannemen:

  • Selecteur: Is de kandidaat geschikt?
  • Verkoper: Het bedrijf verkopen aan de kandidaten. Verkoop je visie en de identiteit van de organisatie, niet je product!
  • Adviseur: Adviseer kandidaten over de mogelijkheden binnen de organisatie. Denk aan doorgroeimogelijkheden, opleidingsmogelijkheden of bijvoorbeeld bedrijfsuitjes.

Voor meer tips over het sollicitatiegesprek: Creatieve sollicitatietips

Terugkoppeling na het sollicitatiegesprek

Hoe, wanneer en wat koppel je terug na de sollicitatie. Van oudsher nemen bedrijven ruim de tijd om het gesprek te evalueren om een weloverwogen terugkoppeling te geven. Maar vaak weten we binnen vijf minuten al of een kandidaat geschikt of ongeschikt is. Dus waarom acteren we daar niet naar?

Laten we niet weken wachten met feedback maar reserveer direct na de sollicitatie tijd om de sollicitatie samen met de kandidaat te evalueren. Wellicht kunnen er direct knopen worden doorgehakt omdat beide partijen wel of niet positief zijn. En stel, de kandidaat heeft meerdere sollicitaties lopen maar jij wil hem of haar binden dan is dit wel een erg daadkrachtige manier die veel waardering en vertrouwen uitspreekt naar de kandidaat.

Ons voornemens advies

Maak gebruik van de ‘Candidate experience’! Belangrijk voor het bedrijfsimago en een sterk werkgeversmerk. Wees transparant, betrouwbaar, creatief en vernieuwend richting sollicitanten in elk onderdeel van het sollicitatieproces!

Een sollicitant met een positieve ervaring is een ambassadeur voor jouw organisatie.

recruitment voornemens

Interessant?

Meer weten over dit onderwerp? Kom in contact met FairSterk