Volg ons op:

Het jaar 2015 zit er bijna op! Nu de kerstdagen achter ons liggen en het jaar bijna om is, kunnen we vooruit kijken naar het jaar 2016. In deze blog omschrijven wij vijf recruitmenttrends voor het jaar 2016. Veel leesplezier en uiteraard wensen wij iedereen een spetterend uiteinde en een succesvol 2016!

1. Employer branding

Wat is employer branding nou eigenlijk? Wij vonden een goede definitie geschreven door de auteurs van het boek: Bouwen aan het nieuwe employer brand.

“Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.”

Employer branding is dus een middel om talent aan te trekken en te behouden. Het talent wat in de organisatie zit is van belang om bedrijfsdoelstellingen te halen. Hoe beter je als werkgever kan laten zien wat jou organisatie interessant maakt, hoe beter je kwalitatief goed personeel uit de markt kunt halen! En…. niet onbelangrijk, hoe minder groot het verloop is van de huidige medewerkers! Eindstand: Een goed functionerende organisatie met supergemotiveerd personeel die het bedrijf naar een hoger plan kan en wil tillen!

Voor bedrijven wordt het steeds belangrijker om een sterk werkgeversmerk neer te zetten om zo niet naast het net te vissen bij de zoektocht naar nieuw personeel. Maar ook om het bestaande personeel te behouden. Je moet er toch niet aan denken dat jouw werknemer waarin je hebt geïnvesteerd al zijn kennis en kunde meeneemt naar de concurrent!

2. Candidate experience

Candidate Experience is de ervaring die een potentiële werknemer heeft met een werkgever tijdens de oriëntatie en de sollicitatie voor een nieuw baan. Het gaat hier om de periode van eerste contact (vacaturetekst) tot aan het laatste contact, dus afwijzing of indiensttreding. Blijft het dan bij het voortraject? Wij zijn van mening dat ook de periode na indiensttreding ontzettend belangrijk is. Hoe is het inwerktraject? Welke opleidingsmogelijkheden worden geboden? Zijn er bedrijfsuitjes? Allemaal onderdelen die bijdragen aan een sterk werkgeversmerk en dus een positieve candidate experience.

De meeste gewilde kandidaten worden steeds kritischer en kiezen niet meer alleen voor de inhoud van de werkzaamheden. Steeds belangrijker wordt het om je te kunnen identificeren met een organisatie. Wat wil de organisatie uitstralen en in hoeverre kan een werknemer zich hierin vinden! Denk aan duurzaamheid, het nieuwe werken, maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Daarnaast, een kandidaat met een positieve ervaring kan ook als ambassadeur werken voor een werkgever. Denk aan positief commentaar op een verjaardag, social media of via andere kanalen. Met een positief imago is het gemakkelijker om kandidaten aan te trekken voor nieuwe posities.

Wordt een expert op het gebied van van candidate experience

Download direct de handleiding

3. Contentmarketing

In marketing is contentmarketing al jaren één van de belangrijkste manieren om in contact te komen met potentiële klanten. Contentmarketing gaat erom dat je op als bedrijf op het juiste moment relevante en doelgroepgerichte content biedt. Ook contentmarketing is weer een onderdeel van jouw employer brand. Wanneer je de juiste content op het juiste moment en platform plaatst val je op en kun je je onderscheiden ten opzichte van de concurrentie.

Belangrijk is een heldere profilering van jouw organisatie. Wat voor bedrijf ben je, welke missie en visie heb je, wat zijn de belangrijkste normen en waarden binnen de organisatie? En natuurlijk welke doelen heeft de organisatie? In deze tijd willen kandidaten vooraf weten aan wat voor organisatie zij zich gaan verbinden. Vertel een verhaal en creëer een beleving, wees hierin origineel, eerlijk en authentiek. En kom uiteraard je beloften na, niemand houdt ervan om voor de gek te worden gehouden. In deze online wereld zal je dan ook niet lang stand houden. Ander belangrijk punt is dat je zichtbaar bent en in contact komt met je doelgroep. Ga het gesprek aan en wees bereid om aan de voorkant van je sollicitatieprocedure te investeren in relatie.

4. Video marketing

Video wordt een steeds belangrijkere tool tijdens het recruitmentproces. Waar nu vooral wordt geprobeerd om via een vacaturetekst de interesse te wekken van kandidaten zal een vacaturevideo veel krachtiger overkomen. Een video kan persoonlijkheid en emotie overbrengen en dus een beleving meegeven aan potentiële werknemers. Net als bij andere video’s is het belangrijk om goed na te denken over het doel dat je wilt bereiken. Je wilt jouw bedrijf verkopen aan kandidaten dus de accenten zijn anders dan wanneer je een product verkoopt via een video.

Je wilt een inspirerende vacaturevideo neerzetten. Zorg dat de identiteit van de organisatie en de bedrijfscultuur hierin goed naar voren komt. Wees daarom informatief en vertel of laat iets zien over de organisatie, functie en wat je als toekomstig medewerker kunt verwachten. Laat bijvoorbeeld werknemers hun verhaal doen, zij kunnen het best vertellen waarom jouw bedrijf leuk is om voor te werken en welke mogelijkheden binnen de organisatie worden geboden.

Zorg uiteindelijk dat de video onderdeel wordt van de contentmarketing en plaats/deel de video op de plekken waar potentiële werknemers komen. Denk aan social media, blogs, websites van hogescholen en natuurlijk de eigen ‘werken bij’ site. Niet onbelangrijk, zorg dat de kandidaat na het zien van de video direct kan solliciteren.

5. Meten = weten

Clicks, volgers en likes. Tegenwoordig kunnen we aan de hand van diverse data precies zien waar we met het plaatsen van content het meeste succes behalen. Naast deze standaard data gaan we steeds verder en kunnen we precies zien welke doelgroep gaat voor bijvoorbeeld salaris of juist de uitdaging. Met behulp van diverse recruitmentsystemen en analytics programma’s verwachten wij dat bedrijven hier komende periode nog meer gebruik van zullen gaan maken om bij het zoeken van personeel de juiste doelgroep aan te spreken.

Het is natuurlijk fijn om met enig voorwerk, aan de hand van analyses, doelgroepen te kunnen selecteren en op basis daarvan content uit te zenden. Op deze manier vergroot je als organisatie het bereik van jou vacatures. Daarnaast wek je ook niet de irritatie door jou posts, vacatures en blogs op plekken neer te zetten waar ze niet gewenst zijn of toch niet worden gelezen.

recruitmenttrends 2016

Interessant?

Meer weten over dit onderwerp? Kom in contact met FairSterk