Volg ons op:

Wat valt er onder arbeidsmarktcommunicatie? 

Arbeidsmarktcommunicatie is een apart onderdeel van communicatie en richt zich volledig op kandidaten ofwel de instroom van het bedrijf. Samenwerken met een specialist arbeidsmarktcommunicatie helpt bij het opzetten van deze vorm van communicatie.  Er zijn veel raakvlakken met traditionele marketing en communicatie. Zie het als een specialisatie gericht op het verkopen van je bedrijf als werkgever, ook wel employer branding genoemd. Het product dat je op de markt wil brengen middels je marketing en communicatie is in dit geval je bedrijf als werkgever zijnde en niet het product. Doel is het aantrekken van (potentieel) talent en het vergroten van de candidate experience. 

Enkele belangrijke onderdelen zijn bijvoorbeeld: 

  • Duidelijk strategie (plan van aanpak) 
  • Uitwerken van de werkgeversidentiteit 
  • Doelgroepstrategie 
  • Vormgeving 

Optimaliseer arbeidsmarktcommunicatie met inbound recruitment marketing

Download direct de handleiding

Samenwerken met een specialist arbeidsmarktcommunicatie?

De Specialist Arbeidsmarktcommunicatie is creatief projectleider en waakhond van de arbeidsmarktcommunicatie. Op projectbasis staat de specialist arbeidsmarktcommunicatie klanten bij om de opzet en uitvoer van de arbeidsmarktcommunicatie in goede banen te leiden. Hierbij werkt de specialist arbeidsmarktcommunicatie bij de klant op locatie. Hulp nodig bij het praktisch uitvoeren van arbeidsmarktcommunicatie, zoals het schrijven van creatieve teksten voor vacatures, opzetten van videovacatures, blogs of andere vormen van content marketing? Opzetten en uitvoeren van arbeidsmarktcampagnes? Geen probleem voor een specialist arbeidsmarktcommunicatie.

Doel van de specialist arbeidsmarktcommunicatie is het optimaliseren van de candidate experience, zonder daarbij eigen werving te doen, om tot een verbetering te komen van de instroom van kandidaten en de uitstraling van het werkgeversmerk zowel intern als extern. Uiteindelijk zorgt de investering er voor dat KPI’s als cost-per-hire en time-to-hire worden verlaagd. Veelal omdat de strategie er voor zorgt dat er meer vanuit eigen werving gedaan wordt en minder vanuit bureaus.

samenwerken met een specialist arbeidsmarktcommunicatie

Veelal verbetert de specialist arbeidsmarktcommunicatie onderdelen in het proces. Eenvoudige voorbeelden zijn bijvoorbeeld het opzetten van een werken-bij-pagina, uitwerken van creatieve op de doelgroep gerichte vacatureteksten of het verbeteren van sollicitatiegesprekken. 

Tevens fungeert de specialist als projectmanager voor grote arbeidsmarktcampagnes bij grote bedrijven. Bijvoorbeeld, een gemeente dat personeel wil aannemen binnen een bepaalde doelgroep of het managen van campagnes voor het aannemen van 100 man personeel bij grote groei. Niet onbekend bij bedrijven als KLM en Heineken. 

 

 

Interessant?

Meer weten over dit onderwerp? Kom in contact met FairSterk