Volg ons op:

Vergeet een werken bij website niet! Veel bedrijven investeren enkel in een goede website waar vooral wordt gericht op het binnenhalen van klanten en het verkopen van producten. Maar vergeet niet dat de website ook wordt bezocht door toekomstige werknemers. En je wilt naast het verkopen van producten ook de beste werknemers aan je binden, net zo belangrijk dus om te laten zien wat voor organisatie je bent! Tijd voor een werken bij website. Wij geven je een aantal tips

Wat zijn de waarden van de organisatie? Wat is de bedrijfscultuur? Wat voor werkgever ben je? Zijn er vacatures binnen de organisatie? Deze vragen beantwoord je op de ‘werken bij’ site. De ‘werken bij’ site laat zien wat voor werkgever je bent en geeft een beeld van de organisatie. Verder is het een verzamelplek voor de vacatures die in de huisstijl en op een creatieve manier worden weergegeven. Geïnteresseerden kunnen via de ‘werken bij’ site op de hoogte blijven van ontwikkelingen, vacatures en andere interessante nieuwtjes. Daarnaast kunnen sollicitanten eenvoudig solliciteren!

Tien tips voor een nuttige, aantrekkelijke en doelgerichte werken bij website.

  • Maak op je website plaats voor een aparte pagina bestemt voor ‘werken bij’ informatie, vacatures en interactie mogelijkheden met de doelgroep. BELANGRIJK: zorg dat de URL herkenbaar is, bijvoorbeeld: www.bedrijfsnaam.nl/carrières.
  • Zichtbaar! Verwijs op de homepagina van de website naar de ‘werken bij’ pagina. Bijvoorbeeld met links naar de vacatures of wek interesse met een wervende tekst. Toekomstige werknemers moeten in één oogopslag de voor hun bestemde pagina kunnen vinden.
  • Maak onderscheid in de type vacatures. Maak per vakgebied een sub-pagina over de type functie en afdeling. Je hebt de mogelijkheid om specifieke informatie te delen die aansluit bij de doelgroep.
  • Sollicitanten willen graag weten waar zij aan toe zijn. Geef informatie over de sollicitatieprocedure. Hoe en waar kunnen kandidaten reageren/solliciteren. Wat gebeurt er met de sollicitatie? Wie krijgt de sollicitatie onder ogen? Wanneer kun je een reactie verwachten? Zo maar een aantal voorbeelden die inzicht geven in het proces.
    Vindbaarheid! Zorg dat Google je ‘werken bij’ site kan vinden. Maak gebruik van zoekwoorden die passen bij de ‘werken bij’ site en laat deze meerdere malen terugkomen in de tekst van de hoofdpagina. Wanneer werkzoekende via Google een zoekopdracht intypen is de kans groot dat jouw vacatures voorbij komen.

De eerste vijf tips richten zich op overzicht en duidelijkheid van een werken bij website. Overzicht en orde zorgt voor een prettige en leesbare site die goed vindbaar is. Dit zegt uiteraard ook iets over de organisatie. De volgende vijf tips richten zich op de arbeidsmarktcommunicatie en de candidate experience van een ‘werken bij’ site.

  • Bij het aanmaken van een ‘werken bij’ site is het belangrijk om goed na te denken over de uitstraling en het gevoel dat je wil overbrengen naar de doelgroep. Denk goed na over jouw recruitmentmissie en – visie en waardes van de organisatie. Vertel je verhaal en over de kansen, ambitie en cultuur binnen de organisatie.
  • Maak gebruik van beeldmateriaal! Plaats bijvoorbeeld een wervingsvideo. Dit kan natuurlijk een korte boodschap zijn van een werknemer of manager maar leuker en interessanter is met behulp van story telling het verhaal en de mogelijkheden toont. Op een creatieve manier kun je potentiële werknemers een gevoel meegeven en enthousiast maken over de organisatie.
  • Creëer mogelijkheden tot interactie met de doelgroep. Denk aan een blog, forum of een nieuwsbrief waarin je actuele onderwerpen kunt aansnijden en kunt delen met geïnteresseerden en volgers.
  • Geef het bedrijf een gezicht. Laat medewerkers aan het woord om het verhaal over het bedrijf authentiek te maken. Dit geeft direct een goed beeld wat voor type mensen werkzaam zijn in jouw organisatie.
  • Zorg dat de informatie actueel is. Niks is vervelender dan mensen te laten solliciteren op een functie die weken geleden is ingevuld. Of dat er werknemers aan het woord zijn die niet meer werkzaam zijn bij jouw organisatie.

Wanneer je op jaarbasis weinig vacatures hebt in te vullen lijkt de noodzaak van een ‘werken bij’ site minder groot. Niets is minder waar, ook bij een een aantal vacatures per jaar wil je de beste medewerkers vinden. Met een werken bij website wordt je sneller gevonden wanneer je wel de openstaande vacature uit hebt staan. Verder laat je zien tijd en energie te willen steken in jouw personeel.

werken bij website tips

Interessant?

Meer weten over dit onderwerp? Kom in contact met FairSterk