Volg ons op:

Hoe overtuig jij je doelgroep beter?

Om antwoord te geven op de vraag ‘Wat is goede content’ kun je dus meerdere kanten op. Zo zijn er ook vele verschillende vormen van content. Om hiervoor inspiratie op te doen kun je inspiratie halen uit de content marketing matrix.

In deze blog gebruiken we een krachtige theorie van een van de meest gevraagde managementsprekers in Nederland Jos Burgers. In onderstaand filmpje uit 2009 legt hij uit op welke manier jij je doelgroep kan overtuigen. Hoe beter je de doelgroep kan overtuigen, hoe beter de content.

Onder de video geven we concrete voorbeelden passende bij de piramide.

Wat is goede content: de “Ik-ervaring”

Om geloofwaardig te zijn gebruikt Jos Burgers 5 niveaus van geloofwaardigheid. Niveau 5, ook wel de top van de piramide, gaat om de ‘ik-ervaring’. Indien je als kijker, lezer of toeschouwer namelijk een persoonlijke belevenis ervaart met de content, zal hij of zij de belevenis ook als geloofwaardig beschouwen. Enkele voorbeelden:

  • En eenvoudig voorbeeld hiervan is de welbekende open dag van de middelbare school. Je gaat met eigen ogen ervaren hoe een school is en aan de hand daarvan maak je een keuze.
  • Met geschreven of beeldende content kan dit ook zo werken. Moet je lachen om de content beleef je een persoonlijke ervaring en zul je de maker van de content zelf ook grappig vinden.
  • Een ander voorbeeld is een vorm van educatie. Wordt de lezer slimmer, dan hebben ze iets aan jouw content gehad en zullen ze je sneller zien als een betrouwbare organisatie. Hieronder een voorbeeld van een handleiding geschreven door FairSterk die passend is bij deze, eveneens educatieve blog.

Hieronder een voorbeeld van een handleiding geschreven door FairSterk die passend is bij deze, eveneens educatieve blog.

Aan de slag met je ‘candidate journey’

  • Uitleg over de candidate journey 
  • Handvatten om de kandidaat journey in kaart te brengen.  
  • Speciaal voor de recruiter of HR manager die van zijn werving een specialisme wil maken. 
Download de handleiding

Ambassadeurs

Helaas vinden maar weinig mensen het direct geloofwaardig als jij als ondernemer of hr-manager vol enthousiasme gaat praten over je eigen onderneming. Deze vorm is ook wel bekend onder de slogan “wij van WC-eend, adviseren WC-eend” en benoemd Jos Burgers als het minst geloofwaardig. Wij vinden het echter zeer geloofwaardig als een ander iets verteld over jouw organisatie. Deze mensen kun je heel goed inzetten als ambassadeur. (Vergeet ze daarvoor niet te bedanken!). Een voorbeeld is onderstaande video, waarin de klant Craftworks vertelt over haar ervaring met Fairsterk.

Free Publicity

Het derde niveau en het laatste niveau die we in deze blog zullen aanhalen met een voorbeeld is marketing / PR en dan het liefst Free Publicity. Want als de media (gratis) over jou schrijft vindt jouw doelgroep dit vaak ook behoorlijk overtuigend. Dus schroom het niet om een bericht te delen met (lokale) pers of online nieuwsdiensten. Ze kunnen het zomaar oppakken en delen.

Steeds vaker wordt deze vorm ook wel door de media ingezet als brandend content. Branded content is een vorm van content waar de merkuiting is versmolten met de content (video, tekst of activatie) die waarde toevoegt in de vorm van entertainment of informatie. Het is niet net zoals bij advertenties dat de commerciële boodschap centraal staat. Ga er helaas niet vanuit dat elk medium deze vorm van content zomaar zal plaatsen op hun website of in de krant. Vaak staat hier wel een financiële vergoeding tegenover, tenzij het namens de redactie echte nieuwswaarde heeft. Zij geven dan op hun beurt weer antwoord op de vraag; ‘wat is goede content?’

Interessant?

Vraag meer informatie op bij Arthur.