Volg ons op:

Wet AVG kansen voor recruitment? Tot voorkort refereerden we bij de term AVG naar aardappel, vlees en groenten. Tegenwoordig brengt deze term hele andere gesprekken met zich mee. Op 25 mei 2018 gaat namelijk de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in en vervangt deze de huidige Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP). Wet AVG, een kans of bedreiging voor recruitment?

Wet AVG kansen voor recruitment!

Veel bedrijven zien op tegen de veranderingen welke deze wet met zich meebrengt. Corporates, en bureaus moeten intern veel veranderingen doorvoeren om aan de wetgeving te voldoen en vinden het dan ook vooral vervelend.

Met de volgende drie stappen maak je een goed begin om jouw organisatie ‘AVG-proof’ te maken:

  • Zorg dat iedereen in de organisatie, van receptie tot directeur, bekend is met de aanstaande veranderingen. Een foutje met betrekking tot persoonsgegevens is snel gemaakt en voorkomen is beter dan genezen!;
  • Zet op een rijtje met welke persoonsgegevens jouw organisatie in aanraking komt, wat hiermee gebeurt en hoe deze beveiligd zijn. Het gaat hierbij niet alleen om sollicitanten of klanten, maar eigenlijk om iedereen van wie je ooit gegevens hebt verkregen. Het is goed om hierbij te beginnen met de gegevens welke het grootste risico met zich meebrengen voor de betrokkenen;
  • Zorg dat er een duidelijk ‘to go’ plan klaarligt voor het geval er onverhoopt toch een data-lek plaatsvindt. Zo weet iedereen wat op dat moment de te nemen stappen zijn.

Uiteraard zijn er nog veel meer stappen welke je als organisatie dient te nemen. Gelukkig biedt het internet erg veel informatie en met een aantal uurtjes aan leeswerk word je al een hoop wijzer.

Wet AVG, een kans of bedreiging voor recruitment?

Wet AVG kansen voor recruitment? of juist bedreigingen? Uiteraard zijn we het er bij FairSterk mee eens dat deze verandering in de wet enorm veel werk met zich meebrengt. Echter zien wij er op het gebied van sales en recruitment ook de positieve kant van in.

Met de komst van de wet AVG dien je als bedrijf namelijk een stuk relevanter te worden voor je doelgroep, je moet de relatie aangaan. Of het nou om kandidaten gaat of klanten, ze hebben beide behoefte aan (en belang bij) relevante informatie. De tijd van emailadressen binnen harken middels whitepapers is voorbij. Wil je in de toekomst iemands email adres bemachtigen moet je hier een goede reden voor hebben en deze ook waarmaken, een goede relatie dus.

Gegevens mogen namelijk niet meer eindeloos lang bewaard worden, in plaats daarvan moet er geregeld opnieuw toestemming gevraagd worden om de gegevens te behouden en gebruiken. Indien je niet relevant bent (geweest) voor de doelgroep en je de relatie niet hebt onderhouden, zal deze op termijn zijn gegevens niet langer beschikbaar stellen.

Bedrijven die de relatie met de doelgroep serieus nemen en relevante content beschikbaar stellen, zullen zich onderscheiden ten opzichte van hun concurrenten en zullen daarmee dus wél die oh zo belangrijke database kunnen behouden.

wet avg recruitment

Interessant?

Meer weten over dit onderwerp? Kom in contact met FairSterk