Volg ons op:

De arbeidsmarkt is voorgoed veranderd

Een situatieschets: kandidaten zijn niet te vinden, moeilijk te boeien en uiteindelijk te binden. De zorg, installatiebranche, onderwijs. Het probleem wordt steeds groter. Je bent niet vindbaar en tegelijk onzichtbaar als werkgever op, bijvoorbeeld, social media. Tegelijk, het aanbod van van kandidaten is helaas veel kleiner dan de vraag. Ondanks dat we in een crisis zitten blijft het vinden, boeien en binden van personeel lastig. Daarnaast, juist in crisistijd is het goed en belangrijk om alvast vooruit te kijken naar wat komen gaat.

Werven kan niet meer zonder marketing en communicatie

Uitdaging genoeg de komende jaren. Het vinden, boeien en binden van talent wordt steeds ingewikkelder. Maatschappelijk speelt o.a. de vergrijzing een rol, maar ook digitalisering en (big) data zijn hier onderdeel van. Het werven van passende werknemers is een specialisme geworden. Binnen recruitment wordt marketing steeds belangrijker. We nemen het economische principe van vraag en aanbod als voorbeeld. Minder aanbod zorgt voor schaarste en zodoende meer vraag. Zo gaat het ook met schaars talent anno 2018. Door schaarste in de markt zijn bedrijven genoodzaakt zich te onderscheiden van de concurrentie, ook als werkgever. Onderscheiden als werkgever doe je door te werken aan je werkgeversmerk ook wel ‘employer brand’ genoemd.

Middels een sterke arbeidsmarktcommunicatie werk je aan het werkgeversmerk, daarnaast draagt het bij aan de merknaam van het bedrijf in het algemeen. Bedrijven kunnen er tegenwoordig niet meer vanuit gaan dat kandidaten automatisch kiezen voor het bedrijf waarvan zij een aanbod krijgen.

Strategisch werven en groeien als een marketeer

  • Wat is inbound recruitment marketing
  • Hoe kan je jouw candidate journey optimaliseren
  • Welke voordelen biedt inbound recruitment marketing
  • Handvatten voor implementatie
Download de handleiding

Een bedrijf zal zich als werkgever moeten profileren. Op het gebied van marketing en communicatie vereist dit specialistische kennis wat moet worden doorgevoerd in het totale recruitmentproces. Inspelen op de juiste doelgroep is van essentieel belang! Een HR manager of adviseur moet zichzelf de volgende vragen stellen:

• Waar zijn de passende kandidaten te vinden?
• Van welke media en communicatiekanalen maakt de doelgroep gebruik?
• Wat houdt de doelgroep bezig en kan hierop worden ingespeeld?

Door deze vragen te beantwoorden kan worden bekeken welke ervaring hij de kandidaten wil geven tijdens het sollicitatieproces. Candidate experience tijdens de candidate journey is de ervaring die een potentiële werknemer heeft met een werkgever vanaf de eerste online/offline kennismaking tot aan het tekenen van de arbeidsovereenkomst of de afwijzing op een sollicitatie. Een kandidaat zal elk onderdeel van dit proces beoordelen.

Inbound recruitment marketing

Durf te gaan voor verandering, voor wat anders

Het is aan de organisatie om op ieder onderdeel maximaal te scoren. Het is tijd voor een strategisch plan, als onderdeel van je HR strategie. Bovenstaand zie je een overzicht van de ‘candidate journey’ (gele stippen) in combinatie met een diversiteit aan marketing en communicatie elementen. Stapsgewijs kan je dit inbound recruitment model doorvoeren in je organisatie om je werving te optimaliseren. De strategie zorgt er voor dat je:

  • Sneller en goedkoper zal werven
  • Ook kandidaten werft die niet gelijk een sollicitant zijn
  • Een eigen database opbouwt
  • Minder afhankelijk wordt van dure werving en selectiebureaus
  • Je merkgeversmerk populairder wordt

Het totale idee en strategisch plan, ook wel inbound recruitment marketing genoemd, is te downloaden.

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.