Volg ons op:

De candidate experience is allesomvattend voor de totale ervaring die een sollicitant opdoet tijdens jouw sollicitatieproces. Vanaf het moment dat de kandidaat in aanraking komt met jouw organisatie gaat de candidate experience in. Kort gezegd, alle contactmomenten van de kandidaat met je organisatie gedurende het sollicitatieproces. Denk hierbij aan het bezoeken van de website of het voeren van sollicitatiegesprekken. Het verbeteren van de experience heeft uiteindelijk als doel potentiële kandidaten een zo goed mogelijke ervaring mee te geven tijdens de sollicitatieprocedure. Hierdoor ben jij in staat ze eerder te boeien en sneller te binden aan de organisatie.

Ga flexibel en goedkoper werven met een creatief RPO

  • Wat is een creatieve RPO?
  • Wat zijn de mogelijkheden ervan?
  • Welke voordelen biedt een creatieve RPO?
Download de whitepaper!

Communicatiestrategie met candidate experience

De candidate experience bepaalt voor een groot deel je werkgeversidentiteit en communicatiestrategie. Deze experience wordt gevormd door de candidate journey, wat betekent dat je deze in kaart moet brengen. Als we naar de candidate journey kijken zien we dat deze uit een aantal fases bestaat. Onder andere de onderstaande fases vormen een onderdeel.

  1. Eerste contactmoment online en/of offline;
  2. De eerste screening;
  3. Sollicitatiegesprekken en selectie;
  4. Het aanbod en de onboarding;

Toevoegen van beleving

In elke fase van deze journey os de kandidaat beleving van belang om voor de kandidaat de aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven. Het toevoegen van beleving aan je kandidaat beleving doe je door middel van de fase te analyseren:

  • Hoe komt de kandidaat in aanraking met ons?
  • Wat voor informatie krijgt de kandidaat van ons te zien?
  • Is de informatie uitnodigend voor de kandidaat?
  • Voelt de kandidaat zich aangesproken?
  • Wat zijn de vervolgstappen voor de kandidaat?

Door constant kritisch te zijn naar jouw eigen proces, verbeter je de candidate experience. Dit is iets wat continue moet plaatsvinden. Hierbij kun je sollicitanten vragen om hun feedback, zodat je deze kunt meenemen in een volgende verbeterslag. Dit hebben wij bijvoorbeeld ook voor onze klant Kooiman Marine Group gedaan. Dit leverde ons een mooi plekje op in de serie ‘campagne van de week’ op Werf&.

Hoe het zover kwam? Het bedrijf wilde destijds minder afhankelijk worden van detacheringsbureaus en de regie rondom werving en selectie meer in eigen hand nemen.

Met een optimale experience zorg je voor een sterker employer brand. Anders gezegd, het is een belangrijk onderdeel van je arbeidsmarktcommunicatie. Hoe beter de ervaring van een kandidaat in het proces, hoe meer je als bedrijf onderscheidend kan zijn ten opzichte van je concurrentie. Deze beleving kan net het verschil zijn voor een toptalent of latent werkzoekende om te kiezen voor een organisatie.

Naast dat een optimale experience dus kan helpen om toptalent binnen te halen, werkt het ook

Let op! het is belangrijk dat de beleving tijdens het proces ook overeenkomt met de werkelijke ervaring en beleving van de medewerkers op de werkvloer.

Candidate experience

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.