Content marketing inzetten in recruitment

Content marketing inzetten in recruitment? Content marketing is een marketingstrategie die draait om het bouwen en onderhouden van relaties met doelgroepen door middel van het creëren en publiceren van content. Door doelgroepen te trakteren op waardevolle en relevante content versterkt de band met het merk en vergroot het de relatie.

Waarom content marketing inzetten in recruitment?

Content marketing gaat binnen arbeidsmarktcommunicatie om het versterken  van de relatie met potentiele werknemers. Het versterken van de relatie door het delen  zinvolle content draagt bij aan het invullen van openstaande en toekomstige vacatures. Door  de opgebouwde relatie zijn werkzoekenden sneller geneigd een keuze te maken voor het bedrijf dat content marketing toepast. Anders gezegd, met wie het al een relatie heeft. Belangrijk! De gedeelde content moet nuttig zijn. Maak het vakspecifiek en richt het op de doelgroep zoals bepaald in je strategie arbeidsmarktcommunicatie.

Het belang voor je recruitment afdeling

Recruitment is marketing geworden en er is schaarste op de arbeidsmarkt. Dat is ondertussen wel bekend. Recruiters moeten creatief en divers zijn in het benaderen van talent. FairSterk gelooft dat je eerst moet boeien om vervolgens te binden. Het gevecht om talent  moet niet alleen worden gewonnen onder de groep actieve sollicitanten, maar ook onder de latent werkzoekenden. Onderzoek toont aan dat 10 procent van de arbeidsmarkt actief bezig is met vacatures. 60 procent is latent zoekend. Focus als recruitmentafdeling niet alleen op de 10 procent, maar vooral op de 60 procent. Recruiters werven vaak proactief. Bijvoorbeeld via Linkedin. Een proactieve benadering levert het beste resultaat onder de werkzoekenden. Minder onder de latent werkzoekenden. Om deze doelgroep te benaderen is content marketing voor een recruitmentafdeling de oplossing. Door de opgebouwde relatie zijn werkzoekenden, of diegene die in transitie zitten van latent werkzoekend naar werkzoekend, sneller geneigd als eerste te kijken voor vacatures bij het bedrijf waar ze al een relatie mee hebben.

Voordelen van content marketing:

• Content is duurzaam; je profiteert langer van de investering
• Content marketing is persoonlijk dus gericht
• Content geeft impact
• Verbetert je vindbaarheid in Google
• Je bent altijd met de wensen van je doelgroep bezig
• Vergroten van bezoekers en potentiële sollicitanten naar je website

 

content marketing inzetten in recruitment

 

Lees meer over recruitment en arbeidsmarktcommunicatie