Content marketing in je arbeidsmarktcommunicatie

Het ‘post & pray’ tijdperk is lang en breed voorbij. Het binden en boeien van toekomstig personeel is iets wat niet meer over één nacht ijs gaat, maar waar een geheel proces (arbeidsmarktcommunicatie) aan vooraf gaat.

Iets wat we bij FairSterk erg prettig (en bovendien leuk) vinden om te doen, is het toepassen van content marketing.

Pardon? Wat is content marketing?

Een definitie welke het internet ons geeft luidt als volgt:

“Content marketing is een strategische marktbenadering gefocust op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content, met als doel om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden met als uiteindelijke doel deze om te zetten tot winstgevend klantgedrag.”

De laatste zin benoemt ‘winstgevend klantgedrag’. Dit kan je opvatten als een betalende klant, maar een solliciterende kandidaat kan natuurlijk net zo goed als winstgevend beschouwd worden.

Hoe gaat het in zijn werk?

De eerste stap in content marketing is de doelgroep. Een techneut vindt hele andere dingen interessant als bijvoorbeeld iemand uit de sales. Wil je dat jouw content aanslaat, is het belangrijk om te achterhalen wie je doelgroep exact is en wat zij interessant vinden.

Nadat je jouw doelgroep hebt bepaald, kun je beginnen met het creëren van content. Begin klein, met een aantal middelen (er zijn er ruim 50, dus voldoende keus), welke je consequent inzet. Op den duur kun je uiteraard het aantal middelen gaan uitbreiden. Zo zijn wij zelf begonnen enkel met blogs, waarna we business cases en whitepapers zijn gaan schrijven. Recentelijk hebben we hier ook workshops aan toegevoegd.

Win-winsituatie

Het mooie aan content marketing is dat het zowel voor potentiële werknemers, als voor klanten interessant kan zijn. Een businesscase met betrekking tot een bepaald project bijvoorbeeld, geeft een kandidaat inzicht in het soort projecten en klanten. Daarnaast kan een klant zich herkennen in een bepaald probleem, wat in de businesscase wordt aangekaart en raakt op die manier geïnteresseerd of gemotiveerd om contact op te nemen.

Content marketing is lange termijn!

Wat je vooraf goed moet beseffen bij content marketing, is dat het niet iets is waar je binnen twee weken rendement van ziet. Het is een lange termijn strategie waarin continuïteit erg belangrijk is.

Om op termijn het resultaat van je inzet te kunnen meten is data erg belangrijk. Hiermee kun je zien welke blogs en white papers het meest gelezen worden. Daarnaast geeft data je ook een kijkje in wie het meest geïnteresseerd is in je content en waar ze vandaan komen. Erg relevante informatie dus, zowel met het oog op recruitment als sales.

Wil je overigens meer weten over content marketing. Download onze whitepaper!

 

Content marketing voor recruitment.
Download onze gratis whitepaper! Content marketing voor recruitment.

Lees meer over recruitment en arbeidsmarktcommunicatie