Employer branding

Employer branding, een goede definitie vonden we in het boek ‘Bouwen aan het Nieuwe Employer Brand’.

“Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.”

 

De definitie geeft aan dat employer branding niet alleen gaat om het aantrekken van nieuw personeel, maar ook om het behouden van je huidige personeel. Dit doe je door een voorkeurspositie te verkrijgen bij deze twee groepen. Anders gezegd, zorg dat zij jou leuker vinden dan de rest. Maar hoe kun je dit nu het beste bereiken? Om te beginnen, ga na wat jouw bedrijf bijzonder maakt om voor te werken en vertel dit verhaal aan de buitenwereld.

Vaak zie je dat bij bedrijven vooral de focus ligt op het product of de dienst die wordt aangeboden. Logisch? Ja want hiermee verdien je als organisatie je geld. Maar bereik je op deze manier ook de potentiële werknemer? Nee, want zij krijgen geen inzicht in hoe het is om te werken voor jouw organisatie. Uiteraard hebben product en organisatie veel met elkaar te maken, maar niet ieder bedrijf heeft een product of dienst die het bij voorbaat aantrekkelijk maakt om bij je te komen werken. Je zal als organisatie moeten inzetten op andere interessante zaken van het werkgeversmerk.

Employer branding een doel op zich?

Employer branding is niet het doel. Het doel is om talentvol personeel aan te trekken en te behouden. Employer branding is een middel om talentvol personeel aan te trekken en te behouden. Dat is van belang om de bedrijfsdoelstellingen te halen. Laat zien waarom werken bij jouw organisatie interessant is. Hoe beter je dit kunt laat zien, hoe beter je de beste (schaarse) kandidaten uit de arbeidsmarkt kunt halen en hoe lager het verloop is van zittende medewerkers. Maak van je employer branding dus een interne en een externe boodschap.

Employer branding is overigens niet alleen maar nodig voor bedrijven die in een krappe arbeidsmarkt moeten vissen. Ook wanneer het aanbod van personeel groot is wil je als bedrijf nog steeds de beste kandidaten werven. En deze zijn per definitie schaars.

Hoe werk je aan een goede employer brand?

Employer branding draait niet alleen om het communiceren van hoe fantastisch je bent als bedrijf, maar vooral door het te zijn. Hoe pak je dit aan? Ga na waarvoor je wilt staan als organisatie en wat wil je uitdragen. En niet onbelangrijk… toets dit ook onder je huidige werknemers. Zoals gezegd employer branding richt zich niet alleen op nieuw talent maar ook op het huidige talent in jouw organisatie. Op basis van de bedrijfswaarden kun je een recruitmentmissie en een recruitmentvisie omschrijven.

Dit is de basis van wat je als bedrijf wilt uitstralen naar nieuwe medewerkers. Een onderscheidende boodschap. Profileer je bijvoorbeeld als ambitieuze organisatie met als doel marktleider worden of juist als een organisatie met de beste arbeidsvoorwaarden en een hoog salaris. Afhankelijk van de doelgroep zend je een passende boodschap. Belangrijk is wanneer je hebt gekozen voor een communicatiestrategie deze uit te dragen in al jouw communicatie richting de arbeidsmarkt. Weet je de boodschap? Dan kun je dit via veel verschillende kanalen en middelen kenbaar maken.

Afhankelijk van het recruitmentbudget kun je bepalen welke middelen je inzet. Van grote wervingscampagnes tot een goede werken-bij-site. Het belangrijkste is dat de boodschap eenduidig is en aansluit bij de werkelijkheid om te werken aan sterk werkgeversmerk. Zo niet dan staan jouw werknemers binnen no-time bij jou aan je bureau voor uitleg.

employer branding

 

Lees meer over recruitment en arbeidsmarktcommunicatie