Volg ons op:

Stel je eens voor …

Een situatieschets: jouw bedrijf is succesvol en klaar om te groeien. Tot nu toe, heeft je bedrijf deelgenomen aan verschillende werving, sales en marketinginspanningen, maar echt focus was er nooit. Je bent niet vindbaar en zichtbaar, laat staan dat je bedrijf gevolgd wordt op social media.

Tijd voor een andere aanpak. Een aanpak waarbij je strategisch toewerkt van onbekend naar gevonden en gevolgd worden als bedrijf. Een aanpak waarbij je strategisch en in aantallen inzichtelijk maakt wie je doelgroep is, wie je potentiele klanten zijn en hoe je deze klanten kan beïnvloeden door de combinatie van design, strategie en data. Inbound (recruitment) marketing, ofwel pull marketing. Bezoekers inspireren: het creëren van relevante content en het optimaliseren van de vindbaarheid van deze content door SEO. Het online promoten van content, bijvoorbeeld door social media, e-mail marketing en bloggen zorgen voor leads. Deze leads worden strategisch omgezet naar klant.

Wat kan je bereiken met een marketing en commmunicatiestrategie?

Zorgen dat jij meer klanten/werknemers genereert vanuit, bijvoorbeeld, websitebezoeken. Om dit te bereiken kan je aan de slag om de volgende aantallen te verhogen:

  • Aantal websitebezoeken
  • Aantal potentiële klanten (leads)
  • Aantal potentiële sollicitanten (leads)
  • Aantal klanten
  • Aantal werknemers

Stel je eens voor:

Een bedrijf heeft 3000 websitebezoekers per maand. 120 bezoekers worden vervolgens potentiële klant en 30 potentiële sollicitant. Hiervan worden er uiteindelijk 7 daadwerkelijk klant en 3 werknemer.

Dit leert ons het volgende:

  • 4% van het aantal websitebezoekers wordt potentiële klant
  • 1% van het aantal websitebezoekers wordt potentiële sollicitant
  • 0.23% van het aantal websitebezoekers wordt klant
  • 0.1% van het aantal websitebezoekers wordt sollicitant

Als je de websitebezoeken kan verhogen en het aantal gegevens dat ze achterlaten met bijvoorbeeld 2% (van 4% naar 6%), dan verhoog je automatisch ook het aantal klanten of nieuwe medewerkers met de factor 1,5, naar ongeveer 11 klanten. Met de winst die je haalt uit deze groei is de investering in een marketing en communicatiestrategie makkelijk te verantwoorden, tegelijk bouw je een eigen potentiele werknemersdatabase op. Zoals dure werving en selectiebureaus ook doen. Concluderend. Het brengt meer winst, verhoogt je personeelsbestand en zorgt uiteindelijk voor exponentiële groei.

Strategisch werven en groeien als een marketeer

  • Wat is inbound recruitment marketing
  • Hoe kan je jouw candidate journey optimaliseren
  • Welke voordelen biedt inbound recruitment marketing
  • Handvatten voor implementatie
Download de handleiding

Hoe kan een marketing en communicatiestrategie eruit zien?

Het is aan de organisatie om op ieder onderdeel maximaal te scoren. Bovenstaand zie je een overzicht van de ‘client journey’ (gele stippen) in combinatie met een diversiteit aan marketing en communicatie elementen. Stapsgewijs kan je dit marketing model doorvoeren in je organisatie om je werving, marketing en sales te optimaliseren. Het totale idee en strategisch plan, ook wel inbound marketing genoemd, is te downloaden.

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.