Volg ons op:

Referral recruitment, ook wel via-via werving genoemd, is een strategie waarbij kandidaten worden gezocht via eigen medewerkers. Bij referral recruitment worden medewerkers als ambassadeurs van de organisatie ingezet naar de zoektocht voor nieuwe medewerkers.

Met referral voeg je een extra kanaal toe om potentiële medewerkers te benaderen. Met een krappe arbeidsmarkt is het van belang om als organisatie op verschillende manieren naar buiten te treden met openstaande vacatures en te investeren in een lange termijn strategie. Inzet van eigen personeel is een slimme en efficiënte manier om de directe omgeving en doelgroep te benaderen. Je eigen medewerkers zijn tenslotte ambassadeurs en kunnen de werkzaamheden, sfeer en organisatie goed overbrengen.

Het effect van werknemers

Als we bijvoorbeeld kijken naar de resultaten van medewerkers op social media, zijn deze best indrukwekkend te noemen en dat maakt het netwerk van je medewerkers erg interessant:

  • Berichten van medewerkers halen namelijk gemiddeld 61% meer organisch bereik dan wanneer je als bedrijf zelf een boodschap de wereld in stuurt;
  • Daarnaast vindt men de berichtgeving van medewerkers een stuk geloofwaardiger dan wanneer je het als bedrijf zelf communiceert en daarmee creëer je meer impact. Het hele ‘wij van Wc-eend adviseren Wc-eend’ voorkom je hier daarmee deels. Dit bewijst ook het rapport van Edelman;
  • De geloofwaardigheid van werknemers komt ook weer terug in de resultaten. Een post van een medewerker leidt tot 8 keer meer engagement, dan de posts van werkgevers.

Zet in eenvoudige stappen inbound recruitment marketing op binnen jouw organisatie.

  • Jouw handleiding voor het optimaliseren van je recruitmentproces;
  • Zowel in je interne als externe communicatie; 
  • Speciaal voor de specialist arbeidsmarktcommunicatie, recruiter of HR manager die van zijn werving een specialisme wil maken. 
Download de handleiding!

Hoe stimuleer ik referral recruitment

Werknemers die uit zichzelf content gaan schrijven en delen via social media, bijvoorbeeld m.b.t. vacatures, zijn schaars, zeker wanneer het grotere bedrijven betreft. Werknemers verplichten content te schrijven of te delen is ook geen optie en zal tevens de geloofwaardigheid aantasten.

Je dient dus je werknemers op een bepaalde manier te motiveren om dit te bewerkstelligen. Dit kan enerzijds door een duidelijke referral recruitment strategie, waarbij je werknemers beloond voor het aandragen van kandidaten. Anderzijds kun je ook aan de slag gaan om je eigen werknemers fan te maken van jou als werkgever. Betrek je werknemers bij je arbeidsmarktcommunicatiestrategie, laat ze content schrijven en vertellen over hun werk, laat ze er trots op zijn en fan van worden. Denk bijvoorbeeld aan video, het schrijven van blogs of meedenken in het opstellen van vacatures.

Wanneer je je werknemers gebruikt binnen de verschillende facetten van de arbeidsmarktcommunicatie, zullen ze er ten eerste meer betrokken bij zijn en ten tweede eerder de neiging hebben het te delen binnen hun eigen netwerk. Een vacature of bedrijfsvideo waar verschillende medewerkers een aandeel in hebben gehad zullen ze eerder delen binnen hun eigen netwerk dan eentje waar ze zelf niets mee hebben.

Conclusie

Referral recruitment is niet simpelweg een bonus uitreiken voor iemand die een goede kandidaat aandraagt, het gaat veel verder. Betrek werknemers in het recruitment proces en laat ze trots zijn op het bedrijf. Zo zullen ze eerder hun netwerk aanspreken wanneer er vacatures openstaan.

Referral Recruitment

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.