Volg ons op:

Hoe kan je goedkoper werven? Het werven en selecteren van werknemers is een van de belangrijkste onderdelen van een onderneming waarvan het belang nog al te vaak wordt onderschat. Een zogenaamde ‘misfit’ (werknemer die uiteindelijk niet bij het bedrijf blijkt te passen) gaat gepaard met hoge kosten op het gebied van werven, selecteren en trainen. Het is dus van groot belang dat een onderneming er voor zorgt dat de juiste persoon bij de juiste vacature geplaatst wordt en daarmee een positieve bijdrage levert aan de omzet die de onderneming maakt. Een onderneming kan op diverse manieren kandidaten werven en selecteren voor een openstaande vacature.

De methode die veruit het populairst is (zeker onder het mkb), is het gebruik maken van bemiddelingsbureau. Bijvoorbeeld detacheringsbureaus of werving en selectiebureaus. De laatste jaren is er steeds meer onvrede over deze dienstverlening. Argumenten zijn: te duur, kwaliteit valt tegen van de recruiters, geld gedreven in plaats van kandidaat gedreven, commercieel lastig gevallen worden door recruiters, kandidaten die niet passen worden doorgestuurd, geen kennis over het bedrijf. Waarschijnlijk zijn er nog wel een aantal argumenten te noemen. uiteraard zitten er ook voordelen aan bemiddelingsbureaus en zijn en bemiddelingsbureaus die wel een kwalitatieve dienstverlening hebben. Op deze pagina gaan we het vooral hebben over manieren hoe je via eigen werving goedkoper uit bent dan het werken met bemiddelingsbureaus.

Ga flexibel en goedkoper werven met een creatief RPO

  • Wat is een creatieve RPO?
  • Wat zijn de mogelijkheden ervan?
  • Welke voordelen biedt een creatieve RPO?
Download de whitepaper!

Hoe kan je goedkoper werven zonder bemiddelingsbureau

Ga er vanuit dat het werven via een bemiddelingsbureau ongeveer tussen de 8000,- en 15.000,- kost. Afhankelijk van de profielen, uiteraard. Om per kandidaat (cost-per-hire) goedkoper te werven dan dit bedrag is een goede strategie arbeidsmarktcommunicatie essentieel. Steek dit bedrag eens in je eigen werving danwel recruitment en arbeidsmarktcommunicatie, maak er een specialisme van. De stappen die je hierbij moet doorlopen zijn de volgende:

  • Doe een interne & externe analyse van je bedrijf (vanuit een integralen aanpak, waarom is het leuk om bij het bedrijf te werken’;​
  • Stel je probleem op aan de hand van een probleemanalyse;​
  • Ga doelstellingen bepalen;​
  • Bepaal je communicatiestrategie en middelen die je wil inzetten;
  • Welke interne middelen;​
  • Welke externe middelen;​
  • Maak een planning en uitvoering;​
  • Data (meten is weten)

Vaak zijn de opstartkosten redelijk hoog, maar het gaat juist om de lange termijn. Wil je goedkoper werven, dan moet je in de lange termijn investeren. Een simpele rekensom: Stel je zet je recruitment en arbeidsmarktcommunicatie op voor doorgerekend 5.000,- (werken bij website, recruiter in dienst, etc) per maand. Dat is 5000,- x 12 = 60.000,-. Via een bureau heb je hier 6 kandidaten voor, maar geen eigen arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Niemand kent je bedrijf.

Als je in een jaar tijd gemiddeld meer dan 6 vacatures te vervullen hebt (mede door verloop, etc) en je maakt gebruik van je eigen werving dan ben je dus bij, bijvoorbeeld, 10 vacatures 40.000,- goedkoper uit dan bij het gebruik van bureaus. Kortom en essentieel, maak je werving inzichtelijk en reken voor jezelf uit hoe het goedkoper kan. Er zijn gespecialiseerde bureaus die helpen, op locatie, om te adviseren en te ondersteunen met de vraag; hoe kan je goedkoper werven?Bijvoorbeeld een creatief RPO.

Hoe kan je goedkoper werven, andere opties:

  • Werf met een flexibele recruiter of interim recruiter bij je op locatie
  • Maak gebruik van referral recruitment (meer werven via je eigen personeel)
  • Probeer onderscheidend te zijn in je vacatureteksten
  • Optimaliseer de kandidaatbeleving in je sollicitatieproces waardoor ze sneller kiezen voor je bedrijf
  • Ga voor opleiden, werk met scholen en verenigingen samen

De samenwerking tussen FairSterk en Craftworks

FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de vorm van de samenwerking kan verschillen. In onze klantverhalen kun je lezen wat we voor verschillende van onze klanten betekenen of betekend hebben.

Hoe helpt FairSterk organisaties om goedkoper te werven?

‘Hoe kan je goedkoper werven’ is voor veel van onze klanten een belangrijk vraagstuk. FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de invulling van de samenwerking kan verschillen. In onze klantverhalen kun je lezen op wat voor manier we onze klanten ondersteunen.

Hoe kan je goedkoper werven

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.