FairSterk helpt bij je interim recruitment

Wat is interim recruitment?

Interim Recruitment

Bij interim recruitment wordt een recruiter op flexibele basis ingehuurd door een organisatie om een tijdelijk wervingsprobleem op te lossen. Dit probleem kan bijvoorbeeld ontstaan door het wegvallen van eigen recruiters. Een ander ‘probleem’ is het ontstaan van een zeer bijzondere vacature die niet opgepakt wordt binnen de huidige werving. Denk bijvoorbeeld aan een directeurspositie die ingevuld moet worden. Ook kan het zijn dat een organisatie ervoor kiest  om een compleet nieuwe afdeling op te starten. In dit geval wordt de interim recruiter projectmatig ingeschakeld om dit voor elkaar te krijgen. Er zijn dus meerdere redenen waarom een organisatie kiest voor een interim recruiter.

De vacatures die een organisatie heeft openstaan, dienen door de interim recruiter te worden vervuld door de best mogelijke én op dat moment beschikbare kandidaten. Anderzijds dien je als recruiter een kandidaat die functie te bieden die op grond van zijn kennis, competenties, ambities en interesses het meest passend is. Dit is bij interim recruitment dus niet anders dan bij reguliere recruitment.

De exacte inzet is afhankelijk van de behoefte van de organisatie. Zo wordt de recruiter bijvoorbeeld ingeschakeld voor het searchen van kandidaten maar ook om het sollicitatieproces of de gesprekken te structureren en verder te optimaliseren.

Hoe lang is een recruiter actief bij interim recruitment?

Dit is afhankelijk van de afspraken die vooraf gemaakt worden. Deze worden vaak gemaakt aan de hand van een tijdsperiode of door vooraf gestelde doelen.

  • Tijd: De interim recruiter is voor een vaste periode met harde einddatum aanwezig bij een organisatie. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de vervanging van een collega die met zwangerschapsverlof is
  • Vastgestelde doelen: Het gaat hierbij niet zozeer om de periode dat iemand aanwezig is, maar de doelen die in een periode behaald worden. Vaak gaat het hierbij om het invullen van een bepaald aantal vacatures
Groeien met een RPO?
Download en vul je eigen groeiplan in hoe je sneller en goedkoper kan werven
Werken als RPO recruiter?
Ben jij een "Rebel with a smile"? Dan moet je wel voor ons werken. Bekijk onze cultuur en vacatures.

De voordelen van interim recruitment

De toegevoegde waarde van interim recruitment de directe kennis die ze tijdelijk inzetten voor je organisatie. Met deze kennis omtrent werving, arbeidsmarktcommunicatie en het hebben van een groot netwerk kan een interim recruiter in een relatief korte periode snel tot potentiële kandidaten komen.

  • Zij kennen dus de arbeidsmarkt en weten hierdoor vaak precies wat er speelt in de markt.
  • Zij hebben up-to-date kennis van wervingstechnieken, recruitmentprocessen en arbeidsmarktcommunicatie.
  • Doordat ze intern werken bij opdrachtgevers kennen ze deze goed en kunnen ze dit goed overbrengen aan potentieel talent.
  • Een interim recruiter kan je organisatie tips en trainingen geven over recruitment.

Toch hangen er ook nadelen aan interim recruitment. Een van de nadelen die vaak genoemd wordt is de afhankelijkheid van één persoon. Hierdoor is de investering niet duurzaam en loop je als organisatie het risico dat een opdracht niet afgemaakt wordt. Een alternatief wordt vaak gevonden in een creatief RPO. Zij kunnen helpen bij het opzetten van een goed recruitmentproces voor de lange termijn.

Het belang van een goed recruitmentproces

Met de schaarste op de arbeidsmarkt is een goed ingericht proces tegenwoordig onmisbaar binnen elke organisatie, groot of klein. Om talent t boeien en te binden dien je jezelf te onderscheiden en een goed recruitmentproces draagt daar zeker aan bij. Elke stap verdient de aandacht en biedt bovendien de mogelijkheid om de candidate experience positief te beïnvloeden. De recruiter of de recruitmentafdeling is tenslotte een van de eerste contactpunten van een potentiële werknemer en deze draagt voor een groot deel bij aan het gevoel wat een kandidaat heeft bij de organisatie.

Te vaak wordt er in het proces te lang gedaan over een terugkoppeling naar de kandidaat. Hierdoor neemt de betrokkenheid en enthousiasme van de sollicitant af en is hij vatbaarder om in te gaan op aanbiedingen van andere bedrijven. Ondanks dat schaarste op de arbeidsmarkt is dat iets waar veel bedrijven nog steeds veel winst kunnen behalen. Beschouw de kandidaat als klant, een klant laat je ook niet dagen wachten.

Tot slot wordt aan het onboarden van een nieuwe werknemer niet altijd even veel aandacht besteed. Dit terwijl je als werkgever natuurlijk wilt dat jouw nieuwe werknemer zo snel mogelijk ‘up & running’ is. Vergeet dus niet om in het recruitmentproces een stuk onboarding te verwerken zodat een nieuwe werknemer goed landt binnen de organisatie.

Landingspagina Interim Recruitment