Volg ons op:

Het communicatievak is er één van de lange adem. Daarom is het verstandig om in te zetten op een lange termijn communicatiestrategie. Wat zou het lekker zijn als je vandaag een social media campagne lanceert om je naamsbekendheid te vergroten en dat morgen heel Nederland jouw onderneming kent. Helaas werkt het niet zo. Om echte groei te verwezenlijken moet communicatie gericht zijn op de lange termijn. Communicatie is iets van de lange adem waarbij de aanhouder wint. Om de volgende 4 redenen moet je jouw korte termijn strategie overboord gooien en inzetten op een lange termijn communicatiestrategie. 

Lange termijn communicatiestrategie zorgt voor consistentie

Het focussen op een lange termijn communicatiestrategie is lastig. Vaak zijn communicatieafdelingen bezig met de dagelijkse zaken en orde van de dag. Door toch de omslag te maken en de focus op de lange termijn te leggen creëert jouw organisatie consistente merkbeleving. Ontwikkel een communicatiestrategie om een doel te halen en zorg dat de communicatie elkaar ondersteunt en aanvult. Door dit over de lange termijn vol te houden creëer je eenduidige communicatie. Consistentie leidt tot meer bekendheid, waardoor jouw onderneming eerder de doelstellingen kan volbrengen. 

Zet in eenvoudige stappen inbound recruitment marketing op binnen jouw organisatie.

  • Jouw handleiding voor het optimaliseren van je recruitmentproces; 
  • Zowel in je interne als externe communicatie; 
  • Speciaal voor de specialist arbeidsmarktcommunicatie, recruiter of HR manager die van zijn werving een specialisme wil maken. 
Download de handleiding

Versterkt de positionering

Doordat een lange termijn communicatiestrategie consistentie in de communicatie oplevert, komt de gewenste positionering die jouw onderneming voor ogen heeft beter naar voren. Door over een langere periode een zelfde boodschap (wel in verschillende jasjes!) de wereld in te sturen, zal de doelgroep beter te weten komen waar jij voor staat en wat de onderscheidende elementen van jouw product of dienst zijn. Leef niet in de waan van de dag, maar houd je vast aan de ontwikkelde strategie. Dit zorgt voor duidelijkheid. 

Wekt vertrouwen

Wanneer zou je eerder een product aanschaffen, als jouw beste vriend(in) dit aanbeveelt of als een onbekende jouw duidelijk maakt dat je dit product moet kopen? Natuurlijk geloof je eerder je beste vriend(in), omdat je vertrouwen hebt in elkaar. Dit vertrouwen is wat je als bedrijf ook probeert op te wekken met communicatie. En dat is een langdurig proces. Om stap voor stap vertrouwen op te wekken en een band op te bouwen met jouw doelgroep is het daarom uiterst belangrijk om een consistente lange termijn communicatiestrategie te hebben.  

De customer journey, de reis die een klant aflegt wanneer hij of zij een product gaat kopen, laat zien dat het de moeite waard is om te investeren in een lange termijn communicatiestrategie. Volgens de customer journey oriënteert de klant zich eerst op een product en maakt deze klant vervolgens een afweging voor over te gaan op een aankoop. Een aankoop van een product gaat dus niet over één nacht ijs. Door op de lange termijn te communiceren met jouw klanten blijf je relevant en in beeld gedurende de hele customer journey.  

Houd aandacht vast van het publiek

Het bedenken, creëren en uitrollen van communicatiemiddelen kost tijd. Hoe zonde is het dan ook als er verschillende soorten content gemaakt zijn die enkel op de korte termijn focussen en daarna de prullenbak in kunnen. Door gebruik te maken van een lange termijn communicatiestrategie kan content hergebruikt worden. Daarnaast heeft jouw doelgroep een aanleiding om de conversatie aan te gaan met jouw merk. Een lange termijn communicatiestrategie houdt de aandacht vast van het publiek, waardoor je steeds gerichter kan communiceren.

lange termijn communicatiestrategie

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.