Volg ons op:

Om antwoord te geven op wat marketing recruitment is dienen we eerst te kijken naar de definitie van marketing. En zoals bij vele begrippen kent ook deze term weer vele definities. Wij kwamen uit bij de, naar het Nederlands vertaalde, definitie van de American Marketing Association (AMA)”. “Marketing omvat de activiteiten, functies en processen (in een organisatie) voor het creëren, communiceren, leveren en ruilen van waardeproposities (producten, diensten, services en voordelen) die waarde hebben voor klanten, partners en/of de gehele maatschappij.”

We hebben nu de eerste helft van het begrip marketing recruitment te pakken. Tijd om daarbij de term recruitment uit te diepen: ‘Het werven, screenen, testen en selecteren van geschikte kandidaten voor een bepaalde functie in een organisatie.  

Marketing Recruitment combineren

Wat hierbij direct opvalt is dat de term marketing gericht is op de eindgebruiker (klant, partner en/of de gehele maatschappij) en recruitment van origine vanuit een organisatie. Een goede recruiter moet echter beide partijen dienen. Zij moeten enerzijds de juiste kandidaat zien te vinden én deze intern verkopen aan de eigen organisatie. Anderzijds moeten zij ook de juist carrièremogelijkheden hebben binnen een organisatie en deze extern verkopen aan latent werkzoekende. Afhankelijk van de tijdsgeest en functie welke van deze twee de voorkeur heeft.

Gemakkelijk en snel inbound recruitment marketing opzetten binnen jouw organisatie.

  • Jouw handleiding voor het optimaliseren van je recruitmentproces; 
  • Zowel in je interne als externe communicatie; 
  • Speciaal voor de specialist arbeidsmarktcommunicatie, recruiter of HR manager die van zijn werving een specialisme wil maken. 
Download de handleiding

FairSterk is van mening dat recruitment anno 2019 marketing is en hanteert dan ook de volgende definitie voor recruitment marketing:

“Recruitment marketing omvat alle activiteiten, functies en processen binnen een organisatie voor het strategisch creëren, communiceren en bieden van werkgelegenheid aan (latent) werkzoekende die van toegevoegde waarde is voor zowel werknemer als werkgever.

Een greep uit de activiteiten die hierbij komen kijken:

  • Employer branding
  • Content marketing
  • Het optimaliseren van de candidate experience
  • Schrijven van wervelende vacatureteksten (advertenties in reguliere marketingtermen)
  • Het optimaliseren van de solliciatieprocedure
  • Het zorgvuldig beheren van alle gegevens van zowel werkgever als werknemer
  • Sourcen van kandidaten

En deze lijst kan nog veel langer worden gemaakt, waarbij elk onderdeel gespecificeerd kan worden.

Tenslotte de twee meest voorkomende functies die al deze werkzaamheden uitvoert zijn:

  • Specialist arbeidsmarktcommnuicatie
  • Recruiteer, ook wel marketing recruiter genoemd
Arbeidscommunicatie

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.