Onboarding en Offboarding

De meivakantie is alweer voorbij, een mooi moment om het over onboarding en offboarding te hebben. En nee, daarmee bedoel ik niet het in- en uitstappen op Schiphol.

Onboarding

In de huidige arbeidsmarkt kun je als werkgever geen steekjes meer laten vallen. Zodoende is een goed instroomproces erg belangrijk. Het zorgt ervoor dat een werknemer sneller productief is en het heeft bovendien een positief effect op employer branding. In de eerste weken van een nieuwe baan vragen vrienden, familie en oud-collega’s ongetwijfeld hoe het bevalt bij een nieuwe werkgever. Mooi meegenomen natuurlijk als hij vol lof is over zijn eerste weken.

Maar waar moet je op letten bij onboarding en offboarding?

  • Zorg ervoor dat jouw nieuwe collega op zijn eerste dag over de juiste materialen en kennis beschikt. Nogal vervelend als je de eerste 5 uur van je eerste werkdag bij ICT moet doorbrengen omdat jouw 365 account op de een of andere manier niet werkt.
  • Zorg daarnaast voor een uitgestippelde eerste periode waarin vermeld staat wat er van hem verwacht wordt en hoe er in het bedrijf gewerkt wordt.
  • Houd rekening met het sociale aspect. Naast een werkende laptop is het erg fijn als je als nieuwe werknemer meteen weet wie je waarvoor kunt benaderen en waar deze persoon zich in het pand bevindt. Zorg echter ook dat de gehele organisatie wordt ingelicht over de start van een nieuwe werknemer. Niets is zo treurig als ‘de nieuweling’ die tijdens de lunch in zijn eentje een boterham met kaas naar binnen zit te werken.
  • Tot slot is het belangrijk om een nieuwe werknemer mee te nemen in de achtergrond van de organisatie. Hoe ziet de cultuur eruit, wat is de visie en welke missie streven we na. Zorg dat hij zich kan identificeren met jouw bedrijf.

Offboarding

Een werknemer die vertrekt of ontslagen is natuurlijk nooit leuk. Belangrijk om te realiseren is dat oud-medewerkers ambassadeurs of ‘tegenstanders’ van de organisatie zijn. De manier waarop vertrekkende medewerkers behandeld worden (offboarding), bepaalt in belangrijke mate in welke categorie ze vallen.

Wat te doen?

  • Weg met de term vertrekkende of oud-medewerker en vervang het door alumni (of een ander positief geladen woord). Er zijn veel organisaties die ex-medewerkers (alumni dus) behandelen als ‘niet meer belangrijk’, dit terwijl deze mensen hartstikke waardevol zijn. Behandel ze dus ook als zodanig!
  • Onderhoud het contact met deze alumni. Zorg bijvoorbeeld voor een Facebook of LinkedIn groep of neem ze op in een mailing welke meermaals per jaar verspreid wordt. Mocht je bedrijf wat groter zijn kun je bijvoorbeeld ook denken aan een alumni borrel/bbq.
  • Trigger je alumni om voor jou te werven, bijvoorbeeld door de referral regeling ook voor hen beschikbaar te stellen. Mooi meegenomen als je op die manier aan nieuw talent kunt komen!
  • Probeer alumni positief te verassen bij hun vertrek. Geef iets mee, laat de directeur een persoonlijke brief schrijven of hem een hand geven (ook al heeft deze persoon maar anderhalf jaar voor je gewerkt). Elke positieve ervaring die iemand overhoudt kan net het verschil maken.

Conclusie

Onboarding en offboarding heeft weinig met vakantie te maken, maar het is wel fijn als het allemaal goed geregeld is.

 

onboarding en offboarding

Lees meer over recruitment en arbeidsmarktcommunicatie