Volg ons op:

Het communicatievak is ongelofelijk breed. Van branding tot crisiscommunicatie en van arbeidsmarktcommunicatie tot positionering. Online communicatie is ook zo’n aspect. Met de opkomst van internet is online communicatie niet meer weg te denken uit ons leven, denk bijvoorbeeld aan social media. Wat valt er precies onder online communicatie en hoe zorg je als organisatie ervoor dat je dit optimaal inzet?  

Wat is online communicatie?

Bijna iedere organisatie maakt al gebruik van online communicatie. Het hebben van een website is namelijk een goede start. Andere vormen van online communicatie zijn e-mails en nieuwsbrieven. Het grote voordeel aan online communicatie is dat het altijd beschikbaar is. Jouw doelgroep kan op ieder moment jouw website opzoeken en jouw boodschap tegenkomen. Kenmerkend voor online communicatie is het aangaan van interactie. Via social media is het makkelijker geworden om het gesprek aan te gaan met jouw doelgroep.  

Zet in eenvoudige stappen inbound recruitment marketing op binnen jouw organisatie.

  • Jouw handleiding voor het optimaliseren van je recruitmentproces; 
  • Zowel in je interne als externe communicatie; 
  • Speciaal voor de specialist arbeidsmarktcommunicatie, recruiter of HR manager die van zijn werving een specialisme wil maken. 
Download de handleiding

Online communicatie vanuit een strategie

Belangrijk bij online communicatie is het hebben van een duidelijk doel en strategie. Jouw doelgroep proberen te bereiken met elke keer een andere boodschap werkt niet. Dat is als schieten met hagel. Ga eerst bij jezelf na wat het doel is waarmee jij online wil communiceren. Bedenk vervolgens op welke kanalen jouw doelgroep aanwezig is en door wat voor boodschappen zij getriggerd worden. Als je dit duidelijk hebt is het tijd om een originele boodschap te creëren en deze online te verspreiden. 

Tips om online communicatie in te zetten

Het internet is een wondere wereld. Als jij een mail verstuurd naar de andere kant van de oceaan komt deze mail binnen een seconde binnen. Maar deze wondere wereld brengt ook genoeg uitdagingen met zich mee. Daarom geven we een aantal mogelijkheden om jouw online communicatie te verbeteren

  • Zichtbaarheid op social media
    Online zichtbaarheid is enorm belangrijk. Als mensen niet weten dat je bestaat, zullen ze ook nooit iets kopen. Je online communicatie kan je dus verbeteren door zichtbaar te zijn op social media. We doen tegenwoordig niks anders meer dan Facebooken en stories posten op Instagram, dus social media is een goede manier om te communiceren met je doelgroep. Ontwikkel hiervoor een contentstrategie (link). Zo kan je op een interessante manier vertellen wie je bent en wat je doet. 
  • E-mailmarketing
    E-mail alweer achterhaald? Dacht het niet. Er zijn drie keer zoveel e-mailadressen als Facebook en Twitter accounts samen. Het grote voordeel aan e-mail is dat je zeker weet dat jouw e-mail aankomt. Ook weet je met e-mail heel precies naar wie jouw boodschap wordt verstuurd. Daarnaast is het effect van e-mailmarketing eenvoudig te meten. 
    Tip: Iemand leent zich er goed voor om hele persoonlijke boodschappen over te brengen. Door een persoonlijke boodschap is de lezer veel meer betrokken! 
  • Contentmarketing
    contentmarketing is het delen van informatie die door de consument gezien wordt als boeiend en relevant. In plaats van advertenties naar jouw doelgroep te zenden, trek je de doelgroep aan door interessante informatie. Het doel is jouw product, merk of organisatie onder de aandacht krijgen van jouw doelgroep. De content kan uitgewerkt worden in verschillende soorten. Denk bijvoorbeeld aan een vlog.
online communicatie

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.