Volg ons op:

De geschiedenis van recruitment brengt ons helemaal terug naar de Tweede Wereldoorlog. Bedrijven gingen tijdens de Tweede Wereldoorlog op zoek naar mensen om hun medewerkers, die naar het front werden gestuurd, te vervangen. Vandaag de dag is het recruitmentvak volledig veranderd. Door de opkomst van internet is online recruitment enorm belangrijk geworden.  

Wat is online recruitment?

Online recruitment is via het internet zoeken naar de beste kandidaten voor een bepaalde functie, het selecteren van de meest geschikte kandidaat en vervolgens deze persoon in dienst nemen. Online recruitment is eigenlijk niets anders dan de traditionele werving & selectie waar in de Tweede Wereldoorlog mee is begonnen. Het enige verschil is dat het zich nu online afspeelt.  

Zet in eenvoudige stappen inbound recruitment marketing op binnen jouw organisatie.

  • Jouw handleiding voor het optimaliseren van je recruitmentproces; 
  • Zowel in je interne als externe communicatie; 
  • Speciaal voor de specialist arbeidsmarktcommunicatie, recruiter of HR manager die van zijn werving een specialisme wil maken. 
Download de handleiding

Waarom?

Door de enorme mogelijkheden die het internet biedt zijn er meer mogelijkheden dan ooit om potentiele medewerkers te bereiken. Het grote voordeel van online recruitment is dat je je veel meer kan richten op jouw gewenste doelgroep. Bij traditionele werving & selectie plaats je een vacature en is het afwachten wie hier op af komt. Met online recruitment kan je jouw doelgroep veel directer filteren en dus precies de personen bereiken die jij wilt. Een ander voordeel aan online recruitment is dat jouw wervingsactiviteit veel beter te meten en te analyseren. 

De laatste jaren wordt er steeds meer tijd online besteed. Waar een persoon in 2015 gemiddeld 1 uur en 49 minuten spendeerde op social media, was dat in 2019 al 2 uur en 23 minuten. Deze trend zal in de toekomst alleen nog maar toenemen, waardoor we niet meer om online recruitment heen kunnen. 

Waar en hoe?

Belangrijk bij online recruitment is onderzoeken waar jouw potentiele kandidaten zich online bevinden. Heb jij een jongere doelgroep? Dan kan jouw doelgroep zich op Snapchat bevinden? Wellicht ben je wel op zoek naar een oudere doelgroep. Gebruik maken van LinkedIn kan dan de beste optie zijn. Vraag je af waar jouw doelgroep zich online bevindt en wat hen bezig houdt, zo kan je hen optimaal bereiken. Zorg hierbij dat de social media accounts van jouw organisatie op orde zijn en uitstralen waar jij als bedrijf voor staat.  
Niet iedereen maakt veelvuldig gebruik social media. Het hebben van een werken-bij website (link) is daarom net zo belangrijk. Een werken-bij website is dé plek waar je aan potentiele kandidaten de sfeer en cultuur van jouw organisatie kan laten zien. Een werken-bij website zorgt bovendien dat jouw organisatie online zichtbaar en vindbaar is. 

Employer branding

In bovenstaande alinea gaven we aan dat het belangrijk is dat de social media accounts van jouw organisatie uitstralen waar jouw bedrijf voor staat. Het benaderen van kandidaten betekent namelijk niet meteen dat zij ook voor jouw organisatie willen werken. Het is daarom belangrijk om via verschillende middelen, zoals je website en social media pagina’s te laten zien waarom werken bij jou organisatie interessant is. Hoe beter je dit kunt laat zien, hoe beter je de beste (schaarse) kandidaten uit de arbeidsmarkt kunt halen. Het overkomen als een aantrekkelijke werkgever wordt employer branding genoemd. Employer branding draait niet alleen om het communiceren van hoe fantastisch je bent als bedrijf, maar vooral door het te zijn. 

Benieuwd hoe je employer branding in kan zetten? Kijk dan eens op onze kennisbank. Hier vind je meerdere artikelen, handleiding en whitepapers over recruitment en employer branding.

online recruitment

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.