Volg ons op:

Het leven speelt zich vandaag de dag steeds meer online af. Wereldwijd besteed een persoon gemiddeld 2,5 uur per dag op social media. Nu door het coronacrisis werken op afstand de nieuwe norm is geworden is internet alleen nog maar belangrijker geworden. In de zoektocht naar nieuwe medewerkers mag het online recruitmentproces daarom niet achterwegen gelaten worden.  

Wat is online recruitmentproces?

Het online recruitmentproces is eigenlijk niets anders dan traditionele werving & selectie, maar dan online. Het is het op het internet zoeken naar de beste kandidaten voor een bepaalde functie, het selecteren van de meest geschikte kandidaat en vervolgens deze persoon in dienst nemen. Dit volledige proces kan online plaatsvinden.  

Waarom?

Online is de nieuwe norm. Door de coronacrisis hebben we gezien dat als werken vanuit kantoor niet meer mogelijk is, online de oplossing biedt. De laatste jaren wordt er steeds meer tijd online besteed. Waar een persoon in 2015 gemiddeld 1 uur en 49 minuten spendeerde op social media, was dat in 2019 al 2 uur en 23 minuten. Deze trend zal in de toekomst alleen nog maar toenemen.  

Een andere reden om in te zetten op online recruitment is dat je je veel meer kan richten op jouw gewenste doelgroep. Bij traditionele werving & selectie plaats je een vacature en is het afwachten wie hier op af komt. Met online recruitment kan je veel directer filteren welke personen jij wilt bereiken. Daarnaast zijn jouw wervingsactiviteit veel beter te meten en te analyseren.  

Door de coronacrisis en het tijdelijke wegvallen van werkzaamheden en sociale activiteiten hebben mensen tijd gehad om na te denken over hun toekomst, zaken te vergelijken en vervolgens zich gaan oriënteren op toekomstige mogelijkheden. Dit is daarom het juiste moment om jouw online recruitmentproces aan te pakken. 

in 5 minuten alle informatie voor het opzetten van recruitment

  • Handvatten om recruitment op te zetten voor HR; 
  • Focuspunten waar je op moet letten voor zowel je interne en externe communicatie;  
  • Speciaal voor de specialist arbeidsmarktcommunicatie, recruiter of HR manager die van zijn werving een specialisme wil maken. 
Download de handleiding

Waar en hoe?

Belangrijk bij het online recruitmentproces is je afvragen waar jouw potentiele kandidaten zich online bevinden. Heb jij een jongere doelgroep die voornamelijk hun tijd spenderen op Instagram? Of oriënteert jouw doelgroep zich op een nieuwe baan via LinkedIn?  Onderzoek waar jouw doelgroep zich online bevindt en wat hen bezig houdt, zo kan je hen optimaal bereiken. Zorg hierbij dat de social media accounts van jouw organisatie op orde zijn en uitstralen waar jij als bedrijf voor staat.  
Niet iedereen maakt veelvuldig gebruik social media. Het hebben van een werken-bij website is daarom net zo belangrijk. Een werken-bij website is dé plek waar je aan potentiele kandidaten de sfeer en cultuur van jouw organisatie kan laten zien. Een werken-bij website zorgt bovendien dat jouw organisatie online zichtbaar en vindbaar is.  
 
In tijden van de coronacrisis is het niet mogelijk om jouw ideale kandidaat uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Dit soort uitdagingen vragen om creatieve oplossingen. Gebruik maken van videobeldiensten zoals Microsoft Teams bijvoorbeeld. Door videobellen is het nog steeds mogelijk om de gezichtsuitdrukking te zien van de kandidaat die aan de andere kant van het scherm zit. Daarnaast bevindt deze kandidaat zich in een vertrouwde omgeving, wat helpt met de zenuwen. Het zal even wennen zijn om je kandidaat niet in levende lijven te zien, maar dit betekent niet dat je er niet achter kan komen of je met de ideale kandidaat in gesprek bent.  

Contentmarketing in het online recruitmentproces

Om jouw online recruitmentproces nog verder te optimaliseren kan je contentmarketing toepassen. Contentmarketing binnen arbeidsmarktcommunicatie is het delen van zinvolle content waardoor de relatie met potentiele werknemers versterkt wordt. Door de opgebouwde relatie zijn werkzoekenden sneller geneigd een keuze te maken voor het bedrijf dat content marketing toepast. Op deze manier draagt contentmarketing bij aan het invullen van openstaande en toekomstige vacatures. Contentmarketing richt zich op latent werkzoekenden. Uit onderzoek blijkt dat 60% van de arbeidsmarkt latent op zoek is naar werk. Als zij proactief benaderd worden zullen ze niet toehappen. Maar door een positieve band op te bouwen door middel van contentmarketing zal deze groep eerder geneigd zijn te kijken naar jouw vacatures.

Weten hoe je contentmarketing toe kan passen in recruitment? Neem dan eens een kijkje op onze kennisbank. Daar vind je verschillende artikelen, handleidingen en whitepapers over contentmarketing en recruitment.

online recruitmentproces

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.