Volg ons op:

De coronacrisis heeft ons een aantal dingen geleerd over het recruitmentvak en online sollicitaties. Eén daarvan is dat werken op afstand prima kan. Waar werkgevers eerder negatief stonden tegenover thuiswerken, is dat nu wel veranderd. Ook het recruitmentvak verandert daarmee. Waar sollicitatiegesprekken vroeger altijd face-to-face plaatsvonden, worden online sollicitaties nu de normaalste zaak van de wereld. Is jouw organisatie al klaar voor de ‘online toekomst’? Wij geven je een aantal tips voor online sollicitaties.  

Zorg dat alles werkt

Een sollicitatiegesprek is de eerste indruk die een potentiele kandidaat heeft met jouw organisatie. There’s never an impression like a first impression. Zorg daarom dat alles goed werkt bij online sollicitaties. Check of je camera het doet en controleer je internetverbinding. Niets is vervelender dan een haperend gesprek. Denk ook aan het geven van de juiste uitstraling. Zorg dat je een professionele achtergrond hebt en kleed je netjes. 

In 5 minuten alle informatie voor het opzetten van recruitment

  • Handvatten om recruitment op te zetten voor HR; 
  • Focuspunten waar je op moet letten voor zowel je interne en externe communicatie;  
  • Speciaal voor de specialist arbeidsmarktcommunicatie, recruiter of HR manager die van zijn werving een specialisme wil maken. 
Download de handleiding

Bereid je goed voor op online sollicitaties

Een online sollicitatie is precies hetzelfde als een normaal sollicitatiegesprek, alleen dan via internet. Bereid je dus op dezelfde manier voor. Ken de kandidaat met wie je in gesprek gaat en bedenk van te voren welke vragen je aan deze persoon wilt stellen. Bij een sollicitatiegesprek is het belangrijk om een goede indruk van jouw organisatie achter te laten. Bedenk dus wat je kwijt wilt over jouw bedrijf. Bereidt bijvoorbeeld een presentatie voor over wat jouw organisatie doet. 

Maak er een gesprek van en geen vragenvuur

Juist nu je niet fysiek tegenover jouw kandidaat zit is het verleidelijk om van het sollicitatiegesprek een vragenvuur te maken. Jij stelt de vragen en de kandidaat beantwoordt deze. Probeer dit te voorkomen en een gesprek aan te gaan met de kandidaat. Op deze manier leer je elkaar kennen en bouw je een band op met de kandidaat. Probeer bij de vragen die je stelt creatief te zijn en laat standaard vragen achterwegen. Op vragen als ‘waar zie je jezelf in 5 jaar’ geven kandidaten over het algemeen toch sociaal wenselijk antwoorden. 

Ook als het niet mogelijk is om sollicitanten in een face-to-face gesprek te spreken, is het belangrijk om door te gaan met sollicitatiegesprekken en nieuwe aannames. Als je blijft werven, blijf je namelijk zichtbaar voor de doelgroep. Ook in de toekomst zullen er (te) weinig mensen zijn voor moeilijk vervulbare functies in verschillende sectoren, zoals in de ICT en de zorg. Nu stoppen met het wervingsproces verlaagt je zichtbaarheid en maakt het alleen maar moeilijker om straks deze mensen aan te trekken. 
Wellicht biedt de huidige situatie ook kansen. Doordat jouw concurrenten een keuze maken om minder te investeren in het wervingsproces, valt jouw organisatie extra op in de arbeidsmarkt. Pas je dus aan aan de omstandigheden en zorg dat je jouw droomkandidaten blijft benaderen. 

Op zoek naar tips om meer belevenis toe te voegen aan het sollicitatieproces? Lees dan de whitepaper Recruit als een Imagineer op de kennisbank. Daar zijn verschillende artikelen, whitepapers en handleidingen te vinden over recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. 

online sollicitaties

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.