Volg ons op:

Optimaliseer je sollicitatieproces

Het sollicitatieproces is het volledige traject van het moment dat een kandidaat solliciteert tot het moment dat hij zijn krabbel zet. Veel bedrijven besteden hier wel aandacht aan, maar echt optimaliseren gebeurt niet. Jammer, want dit kan voor zowel de kandidaat als de werkgever enorm veel voordelen opleveren.

Hoe optimaliseer ik het sollicitatieproces?

Het sollicitatieproces is in de huidige markt een belangrijk middel om je te onderscheiden. Het is eigenlijk een onderdeel van het ‘verkopen’ van jezelf als werkgever en bepaalt mede het beeld wat een kandidaat van jouw bedrijf krijgt. Gezien sollicitanten tegenwoordig meerdere opties hebben, kan het zo zijn dat wanneer je hierin tekort komt, de kandidaat voor de concurrent kiest.

Het optimaliseren van je sollicitatieproces naar kandidaten doe je door snelheid, duidelijkheid en originaliteit toe te voegen. Zorg dat er voor een kandidaat geen vragen onbeantwoord blijven over bijvoorbeeld salaris, groeimogelijkheden en andere voorwaarden. Daarnaast is snelheid van belang omdat er altijd kaper op de kust liggen. Tot slot kun je originaliteit toe voegen door bijvoorbeeld het sollicitatiegesprek niet in een saaie kantoorruimte te houden, maar in een werkplaats, bedrijfshal of andere ‘levendige’ ruimte.

Zo zijn er ondertussen bedrijven die sollicitaties in een achtbaan, escaperoom en taxi hebben gehouden. Dit soort ideeën zijn natuurlijk niet voor elk bedrijf weggelegd, maar rode lijn in het geheel is het toevoegen van creativiteit en het inspelen op de behoeftes van je doelgroep.

Verbeter in een paar stappen jouw candidate experience!

  • Handvatten om je werving te optimaliseren en beleving toe te voegen; 
  • Speciaal voor de specialist arbeidsmarktcommunicatie, recruiter of HR manager; 
  • Maak van je werving een specialisme. 
Download de whitepaper

De andere kant van het sollicitatieproces is hetgeen wat je er als bedrijf zelf aan werk in moet steken. Zijn recruiters/werknemers hier veel tijd aan kwijt of is het grootste gedeelte geautomatiseerd. Een ATS (Applicant Tracking System) biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om de stroom aan kandidaten, openstaande vacatures en contacten effectief en efficiënt te onderhouden. Met het gebruik van een ATS zorg je voor een gestructureerd recruitmentproces met direct overzicht betreft de status van vacatures en kandidaten.

Door optimalisaties zoals bijvoorbeeld een ATS toe te voegen zorg je voor een efficiënt sollicitatie proces wat niet alleen ten goede komt aan de kandidaat, maar ook aan het de organisatie zelf.

Conclusie

Het sollicitatieproces is hedendaags een belangrijk onderdeel binnen het recruitment. Het grondig analyseren van je proces kan tijd-, kostenbesparing en concurrentievoordeel opleveren, wat weer interessant is in het kader van je arbeidsmarktcommunicatie. Doe dit dus regelmatig!

sollicitatieproces

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.