Recruitment is marketing

Een van de grootste uitdagingen die bedrijven hebben met recruitment is het kiezen uit niet genoeg kandidaten. Soms juist weer uit teveel kandidaten. Daarnaast hebben ze ook moeite de juiste soort kandidaten aan te trekken, op het juiste moment. Recruitment is marketing geworden

Het effect hiervan is vaak dat veel geld wordt uitgegeven aan (dure) W&S bureaus, advertenties of andere vormen van reclame. Dit gaat tevens ten koste van de productiviteit van de recruiter. Een recruiter moet zich juist bezighouden met de continuïteit van het wervingsproces en de toestroom van talent.

Nooit stoppen met werven

De meeste bedrijven beginnen met werven op het moment als er een (financiële) goedkeuring is voor de vacature. Aangezien marketing en sales ook altijd een continu proces is (we stoppen niet met onze sales zodra we een klant binnen hebben) moeten we de vraag stellen wat er gebeurt als we stoppen met werven. Hetzelfde als met sales, de continuïteit gaat verloren en dus de snelheid.

Recruitment is marketing voor continuïteit

Om de continuïteit van uw wervingsinspanningen te waarborgen, moeten mensen inzien hoe een carrière bij uw bedrijf er daadwerkelijk uitziet. De grootste kosten voor het acquireren van talent zit bij veel bedrijven nog in veel in reclame en W&S bureaus. Vaak is dit reactief en tevens draagt het niet bij aan het opzetten van uw employer brand.

Uiteraard promoten ze wel uw bedrijf, maar hoe zit het dan precies met uw reputatie als werkgever?
Het opbouwen van een reputatie of employer brand kost moeite. Het juiste gedrag en de cultuur binnen een organisatie dienen vertaald te worden. Het is zaak om deze waarden te verkopen op een strategische manier middels de interne en externe communicatie.

Een ‘employer brand’ zet je niet zomaar op. Je hebt een verhaal nodig om als bedrijf te vertellen. Als uw verhaal klopt, zowel intern als extern, zullen potentiële werknemers uw begrijpen en zodoende volgen. De start van je ‘community’. Je volgelingen worden je talent pool en uit je talent pool haal je de nieuwe medewerkers. Om deze talent pool administratief op te bouwen zijn tegenwoordig genoeg mogelijkheden in de vorm van social media en ATS systemen. Netwerken en databases van bureaus zijn niet meer heilig. Het is betrekkelijk eenvoudig een eigen database op te bouwen.

Kortom. Zodra werknemers uw bedrijf begrijpen, en (online) mee hebben gemaakt in welke vorm dan ook, is de kans groter dat ze voor uw bedrijf kiezen als werkgever in vergelijking met bedrijven die niet werken aan hun employer brand. Marketing is dus een belangrijk strategisch onderdeel geworden voor de functie van recruiter. Recruitment is in die zin een continu proces, ook als er geen vacatures zijn. De kosten die we voorheen kwijt waren aan bureaus en andere vormen ten nadelen van de continuïteit steken we door de inzet op employer branding weer terug in het bedrijf.

In de dagelijkse gang van zaken zijn er een groot aantal mogelijkheden om boeiende verhalen over uw medewerkers, carrières en successen te creëren.

Hier zijn een paar ideeën:

·      werknemersprofielen
·      Een dag in het leven van…
·      blog CEO, vloggen
·      Deelnemen aan sprekende evenementen
·      Maatschappelijke verantwoordelijke inspanningen
·      Stage of afstudeerverhalen
·      carrière verhalen werknemers

Data

Omgaan van data is steeds belangrijker geworden. Er zijn tegenwoordig steeds meer bedrijven die werken (of adviseren in) met data-analyses waaruit een goede recruiter kan putten om zo gericht mogelijk de doelgroep te benaderen en met welke middelen dit moet gebeuren. Meten is weten binnen de marketing, dus ook binnen het recruitment.

Recruiter

De rol van een recruiter is veranderd. Van traditioneel cv schuiven, beoordelen en onderhandelen met bureaus naar specialist in recruitment (traditioneel), marketing en arbeidsmarktcommunicatie. Dit geld zowel voor de corporate bedrijven alsmede het midden en klein bedrijf. Tijd om van uw werving een specialisme te maken en zodoende de continuïteit van uw bedrijf te waarborgen. Recruitment is marketing geworden.

 

recruitment is marketing

Lees meer over recruitment en arbeidsmarktcommunicatie