Volg ons op:

Als recruitment manager begeleid je een team van recruiters of recruitment consultants die zich bezig houden met het werven en selecteren van potentiële kandidaten. Grote organisaties hebben vaak een eigen recruitment afdeling waar recruiters aan de hand van de vraag vanuit een organisatie werven. Als recruitment manager moet je er dus voor zorgen dat de afdeling optimaal functioneert en als team de gewenste bijdrage leveren. Vaak zijn recruitment managers voorheen zelf recruiter geweest en hebben ze tussentijds de stap gemaakt. Als manager zijn je werkzaamheden uiteindelijk beleidsmatiger en zorg je ervoor dat de afdeling zo optimaal mogelijk presteert. Als je bij een recruitmentbureau werkt die voor andere organisaties kandidaten werft, zal je bij grote of nieuwe opdrachtgevers ook vaak de rol van accountmanager spelen en je gezicht laten zien.

Ontdek in 5 minuten de voordelen van een creatief RPO!

  • Uitleg waarom je zou moeten samenwerken met een creatief RPO; 
  • Je communicatie en recruitment onder beheer bij één partij; 
  • Speciaal voor de specialist arbeidsmarktcommunicatie, recruiter of HR manager die van zijn werving een specialisme wil maken. 
Download de whitepaper

Toekomst beroep recruitment manager

Het vak recruitment is de afgelopen jaren enorm veranderd. Tegenwoordig zijn er veel meer middelen in te zetten en is ook marketing een belangrijke rol gaan spelen. Hierbij is een strategie arbeidsmarktcommunicatie en het professioneel inrichten van een werken-bij website erg belangrijk. In je rol als recruitment manager zul je dus ook van deze onderwerpen kennis moeten hebben en zul je geregeld met de communicatie afdeling afstemmen hoe nieuwe doelgroepen benaderd moeten gaan worden.

Gezien het werven van nieuwe kandidaten de levensader vormt van een organisatie, kan er veel druk staan op een recruitment afdeling. Het is als recruitment manager dan ook belangrijk om de afdeling goed in te richten en een helder plan te hebben voor de langere termijn. Het inventariseren van de behoefte en bepalen hoe deze wordt ingevuld is iets wat continue moet gebeuren. Je moet als afdeling snel kunnen schakelen en dat kan alleen als alles van te voren goed is ingericht. Uiteindelijk word je jaarlijks afgerekend op het beschikbaar gestelde budget en de behaalde resultaten.

Het wervingswerk van personeel begint wanneer je een opdrachtgever hebt binnengehaald of wanneer een klant een aanvraag indient. Aan de hand van de eisen en wensen van de zoekende partij bekijk jij wie in jouw bestand het meest voldoet en wie je eventueel kunt voorstellen. Je maakt afspraken en spreekt de mensen om te zien of ze echt geschikt zijn. Je beoordeelt ze objectief op hun kwaliteiten en waarde voor de openstaande functie en biedt de gemaakte selectie vervolgens aan aan de klant. Je wordt daarmee onderdeel van het recruitment van een organisatie

recruitment manager

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.