Volg ons op:

Het recruitmentproces is het volledige traject van kandidaten zoeken en werven tot het uiteindelijk aannemen van een nieuwe werknemer. In de afgelopen jaren is dit proces een stuk uitgebreider en specialistischer geworden. Het is niet langer een proces wat HR-afdelingen ‘erbij’ doen, maar wordt tegenwoordig vaak door een recruitmentafdeling of recruiter ingevuld. Delen van dit proces kun je uitbesteden aan werving & selectie bureaus. Echter kun je ook samenwerken met een Recruitment Process Outsourcing Bureau (RPO), zij kunnen het gehele proces van een organisatie uit handen nemen.

Waaruit bestaat het recruitmentproces precies?

Het proces kan binnen de meeste bedrijven in de volgende 5 stappen opgedeeld worden:

  1. De werving van kandidaten
  2. Het screenen van kandidaten
  3. Het testen van kandidaten
  4. Het kiezen en aannemen van kandidaten
  5. Het onboarden van de kandidaat

De invulling van de verschillende stappen verschilt natuurlijk per organisatie. De grotere bedrijven hebben bijvoorbeeld vaak uitgebreide selectietrajecten vanwege grote hoeveelheden sollicitanten. De kleinere bedrijven daarentegen houden het vaak bij 1, max 2 gesprekken.

in 5 minuten alle informatie voor het opzetten van recruitment

  • Handvatten om recruitment op te zetten voor HR; 
  • Focuspunten waar je op moet letten voor zowel je interne en externe communicatie;  
  • Speciaal voor de specialist arbeidsmarktcommunicatie, recruiter of HR manager die van zijn werving een specialisme wil maken. 
Download de handleiding

Het belang van een goed recruitmentproces

Met de schaarste op de arbeidsmarkt is een goed ingericht proces tegenwoordig onmisbaar binnen elke organisatie, groot of klein. Om talent t boeien en te binden dien je jezelf te onderscheiden en een goed recruitmentproces draagt daar zeker aan bij. Elke stap verdient de aandacht en biedt bovendien de mogelijkheid om de candidate experience positief te beïnvloeden. De recruiter of de recruitmentafdeling is tenslotte een van de eerste contactpunten van een potentiële werknemer en deze draagt voor een groot deel bij aan het gevoel wat een kandidaat heeft bij de organisatie.

Te vaak wordt er in het proces te lang gedaan over een terugkoppeling naar de kandidaat. Hierdoor neemt de betrokkenheid en enthousiasme van de sollicitant af en is hij vatbaarder om in te gaan op aanbiedingen van andere bedrijven. Ondanks dat schaarste op de arbeidsmarkt is dat iets waar veel bedrijven nog steeds veel winst kunnen behalen. Beschouw de kandidaat als klant, een klant laat je ook niet dagen wachten.

Tot slot wordt aan het onboarden van een nieuwe werknemer niet altijd even veel aandacht besteed. Dit terwijl je als werkgever natuurlijk wilt dat jouw nieuwe werknemer zo snel mogelijk ‘up & running’ is. Vergeet dus niet om in het recruitmentproces een stuk onboarding te verwerken zodat een nieuwe werknemer goed landt binnen de organisatie.

recruitmentproces

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.