FairSterk helpt met het verbeteren ervan

Het recruitmentproces, wat is dat precies?

Wat is het recruitmentproces?

Het recruitmentproces is het volledige traject van kandidaten zoeken en werven tot het uiteindelijk aannemen van een nieuwe werknemer. In de afgelopen jaren is dit proces een stuk uitgebreider en specialistischer geworden. Het is niet langer een proces wat HR-afdelingen ‘erbij’ doen, maar wordt tegenwoordig vaak door een recruitmentafdeling of recruiter ingevuld. Delen van dit proces kun je uitbesteden aan werving & selectie bureaus. Echter kun je ook samenwerken met een Recruitment Process Outsourcing Bureau (RPO), zij kunnen het gehele proces van een organisatie uit handen nemen.

Waaruit bestaat het recruitmentproces precies?

Het proces kan binnen de meeste bedrijven in de volgende 5 stappen opgedeeld worden:

  1. De werving van kandidaten
  2. Het screenen van kandidaten
  3. Het testen van kandidaten
  4. Het kiezen en aannemen van kandidaten
  5. Het onboarden van de kandidaat

De invulling van de verschillende stappen verschilt natuurlijk per organisatie. De grotere bedrijven hebben bijvoorbeeld vaak uitgebreide selectietrajecten vanwege grote hoeveelheden sollicitanten. De kleinere bedrijven daarentegen houden het vaak bij 1, max 2 gesprekken.

Groeien met een RPO?
Download en vul je eigen groeiplan in hoe je sneller en goedkoper kan werven
Werken als RPO recruiter?
Ben jij een "Rebel with a smile"? Dan moet je wel voor ons werken. Bekijk onze cultuur en vacatures.

Het belang van een goed recruitmentproces

Met de schaarste op de arbeidsmarkt is een goed ingericht proces tegenwoordig onmisbaar binnen elke organisatie, groot of klein. Om talent te boeien en te binden dien je jezelf te onderscheiden en een goed recruitmentproces draagt daar zeker aan bij. Elke stap verdient de aandacht en biedt bovendien de mogelijkheid om de candidate experience positief te beïnvloeden. De recruiter of de recruitmentafdeling is tenslotte een van de eerste contactpunten van een potentiële werknemer en deze draagt voor een groot deel bij aan het gevoel wat een kandidaat heeft bij de organisatie.

Te vaak wordt er in het proces te lang gedaan over een terugkoppeling naar de kandidaat. Hierdoor neemt de betrokkenheid en enthousiasme van de sollicitant af en is hij vatbaarder om in te gaan op aanbiedingen van andere bedrijven. Ondanks dat schaarste op de arbeidsmarkt is dat iets waar veel bedrijven nog steeds veel winst kunnen behalen. Beschouw de kandidaat als klant, een klant laat je ook niet dagen wachten.

Tot slot wordt aan het onboarden van een nieuwe werknemer niet altijd even veel aandacht besteed. Dit terwijl je als werkgever natuurlijk wilt dat jouw nieuwe werknemer zo snel mogelijk ‘up & running’ is. Vergeet dus niet om in het recruitmentproces een stuk onboarding te verwerken zodat een nieuwe werknemer goed landt binnen de organisatie.

FairSterk helpt bij arbeidsmarktcommunicatie

FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de invulling van de samenwerking kan verschillen. In onze klantverhalen kun je lezen op wat voor manier we onze klanten ondersteunen en welk voordeel ze hebben. Wij pakken arbeidsmarktcommunicatie stapsgewijs aan door onderzoeken te doen, strategie te bepalen, te creëren en te beheren. Of dit nu het werven van personeel is of het ontwikkelen van arbeidsmarkt content.

Onderdelen arbeidsmarktcommunicatie?

Er zijn veel raakvlakken met traditionele marketing en communicatie. Zie het als een specialisatie gericht op het verkopen van je bedrijf als werkgever, ook wel ‘employer branding’ genoemd. Het product of geloof dat je op de markt wil brengen middels je marketing en communicatie is in dit geval je bedrijf als werkgever zijnde. Einddoel, zie definitie, is het aantrekken van (potentieel) talent en het vergroten van de candidate experience. Wat levert arbeidsmarktcommunicatie nog meer ?

  • Een sterk werkgeversimago.
  • Uitstraling van een professionele organisatie
  • Uiteindelijk betere match tussen kandidaat en bedrijfscultuur
  • Betere kwaliteit medewerkers
  • Vergroting van je ‘awareness’ onder de doelgroep
  • Interactie met de doelgroep
  • Enthousiasme binnen de organisatie

Ons advies, gebruik als strategie om je arbeidsmarktpositie te verbeteren: inbound recruitment marketing. Op deze manier kan je in stappen de lange termijn strategie implementeren. Je kan hiervoor onze handleiding downloaden. Of, ga direct met content aan de slag voor je arbeidsmarktcommunicatie. Bekijk leuke ideeën en strategische voorbeelden in onze whitepaper.

Landingspagina Recruitmentproces