Social media beheer, wat is dat?

Social media beheer

Social media beheer, wat is dat?

Social media is vandaag de dag niet meer weg te denken uit ons leven en het gebruik van social media blijft alsmaar toe nemen. Social media beheer voor bedrijven wordt daarom ook steeds belangrijker. Op dit moment maakt 94% van de Nederlanders gebruik van minimaal één social media kanaal en daarom zijn deze kanalen voor een onderneming een goede plek om zichtbaar te zijn voor klanten en potentiële medewerkers. Voor het bereiken van jouw doelgroep is het belangrijk om aanwezig te zijn op de kanalen waar zij zich bevinden met content die hen aanspreekt. Social media beheer helpt om indruk te maken met jouw sociale kanalen, maar hoe doe je dat?

Bepaal welke kanalen

De eerste stap is het onderzoeken welke social media kanalen de doelgroep gebruikt. Hierbij is het belangrijk om in de gaten te houden dat ieder kanaal haar eigen eigenschappen heeft. YouTube is meer geschikt voor video’s, LinkedIn wordt gebruikt voor zakelijk gebruik terwijl Twitter ideaal is voor het plaatsen van nieuwsberichten. Bepaal op welke kanalen de doelgroep zich bevindt en bepaal wat voor type boodschap hier bij past. Zo stop je met het schieten van hagel en kan je content maken die relevant is voor de doelgroep.

Contentplanning

De volgende stap die belangrijk is bij social media beheer is een contentplanning of een contentkalender. Een contentplanning is een hulpmiddel om social media posts en campagne van te voren in te planning. Dit zorgt ervoor dat het duidelijk is wanneer en waar content gepubliceerd moet worden en wie voor de content verantwoordelijk is. Een voordeel van een contentplanning is dat het duidelijk is wanneer content gepubliceerd moeten worden, zodat er vooruit gewerkt kan worden. Daarnaast houd je altijd je doelgroep in beeld.

Handleiding arbeidsmarktcommunicatie
Download hier de handleiding om je arbeidsmarktcommunicatie te verbeteren
Werken als specialist arbeidsmarktcommunicatie?
Ben jij een "Rebel with a smile"? Dan moet je wel voor ons werken. Bekijk onze cultuur en vacatures.

Reacties

Een belangrijk aspect van social media beheer is het omgaan met reacties op berichten. Reageren op reacties helpt bij het opbouwen van een relatie met de doelgroep en bij het winnen van vertrouwen. Reageren op negatieve reacties, zoals klachten of kritiek, is minstens net zo belangrijk. Negatieve reacties maken meer impact dan positieve reacties en kunnen jouw opgebouwde reputatie in een oogwenk afbrokkelen. Het goed afhandelen van negatieve reacties is daarom essentieel.

Meten resultaten

De laatste stap van social media beheer is het bijhouden en meten van de resultaten die jouw content oplevert. Het meten van resultaten van jouw content leidt tot inzichten in welke content jouw doelgroep geïnteresseerd is. Door deze informatie duidelijk te hebben kan je jouw social mediastrategie verder aanscherpen om jouw posts nog relevanter te maken voor jouw doelgroep. Belangrijk is om te beseffen dat het vergroten van jouw social media niet over één nacht ijs gaat. Heb dus geduld en gebruik de tijd om jouw social media kanalen en strategie te optimaliseren.

FairSterk en social media beheer

FairSterk is voor verschillende bedrijven verantwoordelijk voor de volledige social media beheer. Zowel de content strategieën, planningen en het vormgeven en plaatsen van de content kunnen wij volledig uit handen nemen bij bedrijven. Benieuwd naar wat wij doen? Kijk dan is naar de vlogs die Vincent heeft gemaakt voor Kooiman Marine Group.

FairSterk helpt bij arbeidsmarktcommunicatie

FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de invulling van de samenwerking kan verschillen. In onze klantverhalen kun je lezen op wat voor manier we onze klanten ondersteunen en welk voordeel ze hebben. Wij pakken arbeidsmarktcommunicatie stapsgewijs aan door onderzoeken te doen, strategie te bepalen, te creëren en te beheren. Of dit nu het werven van personeel is of het ontwikkelen van arbeidsmarkt content.

Landingspagina Social Media Beheer