Tips voor beter werven

Beter werven? Om tot kandidaten te komen is er meer nodig dan het plaatsen van je vacature op de website. Post and pray noemen ze dit. Onderstaand een aantal tips die je kan inzetten om beter te werven vanuit eigen naam. 

Pro actief beter werven 

Misschien voor de hand liggend, maar lang niet ieder bedrijf doet het. Pro actief kandidaten benaderen. Bijvoorbeeld via linkedin. Het pro actief benaderen van kandidaten zorgt voor een enorme toename in bekendheid van je bedrijf. Het is uiteindelijk ook goedkoper om zelf te werven dan wekenlang voor dure advertenties te betalen op social media of jobboards. Geen tijd om zelf pro actief met kandidaten aan de slag te gaan. Laat je begeleiden door bijvoorbeeld een creatief rpo. 

Werf vanuit een strategie arbeidsmarktcommunicatie 

Geen recruitment zonder goede arbeidsmarktcommunicatie. Via een vacature alleen is het moeilijk om een beeld te geven over de organisatie. Zorg dat je bedrijf laat zien wie ze zijn en wat ze voor kandidaten kunnen betekenen. Denk aan opleidingen, waardes, laat de mensen zien, etc. Zorg ervoor dat kandidaten je kunnen volgen. Door het aangaan van de relatie vergroot je de kans van het invullen van een vacature. 

Maak werven persoonlijk 

Niks is erger dan bulkmail. Kandidaten hebben snel door wanneer ze een onpersoonlijke mail krijg. Maak een mail via bijvoorbeeld linkedin persoonlijk. Besteed aandacht aan de kandidaat. Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Ga voor de realtie met je kandidaten. 

Reageer op tijd 

Lijkt logisch, gebeurt te weinig. Reageer op tijd als er wordt gesolliciteerd. Hoe beter de kandidaatbeleving, hoe sneller ze voor een bedrijf kiezen. 

Behandel de kandidaat als klant. Net als in een winkel. Hoe persoonlijker je iemand behandeld met de juiste adviezen, hoe meer tevreden een klant is. Dat geld ook bij kandidaten. Kandidaten die je spreek kunnen adviezen over de arbeidsmarkt en solliciteren enorm waarderen. 

Werf doelgroep gericht 

Kies een doelgroep en pas daar je communicatie op aan. Als je bijvoorbeeld jongeren werft, werkt dan meer met video’s en social media. Minder met teksten. Probeer tevens onderscheidend te zijn in je communicatie. Laat bijvoorbeeld in een vacaturetekst weten wat iemand ‘echt’ gaat doen, geef ook de tertiaire voorwaarden aan en vertel vanuit de visie van het bedrijf. 

Gebruik data als hulpmiddel 

Data en het gebruiken ervan wordt steeds belangrijker. Data zorgt ervoor dat je efficiënter je doelgroep kan bepalen, waar de doelgroep zit en wat bijvoorbeeld het gedrag is van de doelgroep. Daarnaast kan je door het meten van bezoekersgedrag op de website terugzien welke vacature populair is, welke social media post de beste aandacht trekken en welke content het beste aanspreekt tot kandidaat. Alles om de efficiëntie van het beter werven te vergroten. Recruitment is net marketing. 

Lees meer over recruitment en arbeidsmarktcommunicatie