Behandel je sollicitant als een klant. Hoe?

Wat is arbeidsmarktcommunicatie?!

Wat is arbeidsmarktcommunicatie!? Ieder begrip kent zijn eigen definitie. FairSterk is op zoek gegaan naar verschillende definities en kwam uit bij een oude van Thomas & Kleyn (1989):

Arbeidsmarktcommunicatie is een managementinstrument dat door planmatige integratie en inzet van verschillende communicatiedisciplines de communicatie beheerst en bestuurt met potentieel personeel en met die personen en instellingen die voor de organisatie van belang zijn voor het aantrekken daarvan.

Het is lastig om tegenwoordig een goede definitie te vinden, mede omdat het een opkomend vakgebied is. De definitie komt aardig in de buurt omdat het allesomvattend is. We gaan er vanuit dat met verschillende communicatiedisciplines zowel de interne alsmede de externe communicatie wordt bedoeld.

Wat valt er onder arbeidsmarktcommunicatie?

Er zijn veel raakvlakken met traditionele marketing en communicatie. Zie het als een specialisatie gericht op het verkopen van je bedrijf als werkgever, ook wel employer branding genoemd. Het product dat je op de markt wil brengen middels je marketing en communicatie is in dit geval je bedrijf als werkgever zijnde en niet het product. Doel, zie definitie, is het aantrekken van (potentieel) talent en het vergroten van de candidate experience.

Enkele belangrijke onderdelen zijn bijvoorbeeld:

  • Duidelijk strategie (plan van aanpak)
  • Uitwerken van de werkgeversidentiteit
  • Het onderzoeken van de doelgroep
  • Zowel intern als extern meenemen
  • Vormgeving

Nog meer weten over de onderdelen van arbeidsmarktcommunicatie en hoe je het kan toepassen? Bekijk onze webinar!

YouTube video

 

Wat is het belang van arbeidsmarktcommunicatie?

Het uiteindelijk doel is de candidate experience vergroten in het proces van werven. Het belang van arbeidsmarktcommunicatie en het vergroten van de candidate experience, is het strategisch beheren van het recruitmentproces. Door strategisch in te spelen op elementen als externe communicatie, interne communicatie, het algehele recruitmentproces en databeheer kan er een optimale kandidaat beleving geregisseerd worden waarmee je een voorsprong creëert op de concurrentie.

Wat zijn de voordelen voor bedrijven?

Arbeidsmarktcommunicatie heeft tal van voordelen. De belangrijkste is het optimaliseren van je naam als werkgever richting toekomstig personeel.

Daarnaast heeft arbeidsmarktcommunicatie zijdelings ook effect op andere vlakken. Potentieel personeel kunnen natuurlijk ook  klanten worden. Anders gezegd, een goede arbeidsmarktcommunicatie is aanvullend op het algehele bedrijfsimago. Het vult de traditionele marketing en communicatie aan. Een goed voorbeeld hiervan is CoolBlue.

Tevens, door gericht te werken, bereik je ook de doelgroep dat niet werkzoekend is, maar wel ooit zal worden. Dit is misschien wel de belangrijkste doelgroep om te benaderen. Doordat deze doelgroep al bekend is met je bedrijf, wordt de kans van solliciteren bij het bedrijf een stuk groter.

YouTube video

 

Wat doet een specialist arbeidsmarktcommunicatie?

Doel van de specialist arbeidsmarktcommunicatie is het optimaliseren van de candidate experience, zonder daarbij eigen werving te doen, om tot een verbetering te komen van de instroom van kandidaten en de uitstraling van het werkgeversmerk zowel intern als extern.

Veelal verbetert de specialist arbeidsmarktcommunicatie onderdelen in het proces. Eenvoudige voorbeelden zijn bijvoorbeeld het opzetten van een werken-bij-pagina, uitwerken van creatieve op de doelgroep gerichte vacatureteksten of het verbeteren van sollicitatiegesprekken.

Tevens fungeert de specialist als projectmanager voor grote arbeidsmarktcampagnes bij grote bedrijven. Bijvoorbeeld, een gemeente dat personeel wil aannemen binnen een bepaalde doelgroep of het managen van campagnes voor het aannemen van 100 man personeel bij grote groei. Niet onbekend bij bedrijven als KLM en Heineken. Een specialist op dit gebied is veelal werkzaam bij een creatief RPO.

Hoe helpt FairSterk organisaties met hun arbeidsmarktcommunicatie?

FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de invulling van de samenwerking kan verschillen. In onze klantverhalen kun je lezen op wat voor manier we onze klanten ondersteunen.

Meer informatie nodig? Plan een vrijblijvend telefonische afspraak direct in je agenda.