Volg ons op:

Wat is arbeidsmarktcommunicatie?

Wat is arbeidsmarktcommunicatie!? FairSterk is op zoek gegaan naar verschillende definities en kwam uit bij een oude van Thomas & Kleyn (1989):

Arbeidsmarktcommunicatie is een managementinstrument dat door planmatige integratie en inzet van verschillende communicatiedisciplines de communicatie beheerst en bestuurt met potentieel personeel en met die personen en instellingen die voor de organisatie van belang zijn voor het aantrekken daarvan.

Het is lastig om tegenwoordig een goede definitie te vinden, mede omdat het een opkomend vakgebied is. We gaan er vanuit dat met verschillende communicatiedisciplines zowel de interne alsmede de externe communicatie wordt bedoeld.

Wat valt er onder arbeidsmarktcommunicatie?

Er zijn veel raakvlakken met traditionele marketing en communicatie. Zie het als een specialisatie gericht op het verkopen van je bedrijf als werkgever, ook wel ’employer branding’ genoemd. Het product of geloof dat je op de markt wil brengen middels je marketing en communicatie is in dit geval je bedrijf als werkgever zijnde. Einddoel, zie definitie, is het aantrekken van (potentieel) talent en het vergroten van de candidate experience. Wat levert arbeidsmarktcommunicatie nog meer ?

  • Een sterk werkgeversimago.
  • Uitstraling van een professionele organisatie
  • Uiteindelijk betere match tussen kandidaat en bedrijfscultuur
  • Betere kwaliteit medewerkers
  • Vergroting van je ‘awareness’ onder de doelgroep
  • Interactie met de doelgroep
  • Enthousiasme binnen de organisatie

Ons advies, gebruik als strategie om je arbeidsmarktpositie te verbeteren: inbound recruitment marketing. Op deze manier kan je in stappen de lange termijn strategie implementeren. Je kan hiervoor onze handleiding downloaden.

Recruitment én arbeidsmarktcommunicatie uitbesteden en tegelijk je werkgeversmerk verbeteren?

  • Waar wij in geloven
  • Hoe werken wij samen met HR
  • Wat levert het een HR afdeling op
Download de whitepaper!

Wat is het belang van arbeidsmarktcommunicatie?

Het uiteindelijk doel is de candidate experience vergroten in het proces van werven, ook wel de candidate journey genoemd. Door strategisch in te spelen op de emotie van potentiële kandidaten (de doelgroep) vergroot je de beleving en zodoende wordt de kans groter dat ze bij je bedrijf willen werken.

Door de interne communicatie, het algehele recruitmentproces en databeheer kan er gegarandeerd een optimale kandidaat beleving geregisseerd worden waarmee je een voorsprong creëert op de concurrentie.

Wat zijn de voordelen voor bedrijven?

Er zijn diverse voordelen. De belangrijkste is het optimaliseren van je naam als werkgever richting toekomstig personeel. Daarnaast heeft arbeidsmarktcommunicatie zijdelings ook effect op andere vlakken. Potentieel personeel kunnen natuurlijk ook klanten worden. Anders gezegd, een goede arbeidsmarktcommunicatie is aanvullend op het algehele bedrijfsimago. Het vult de traditionele marketing en communicatie aan.

Mocht je aan de slag willen, hierbij enkele handvatten om in te zetten. Zie tevens onze webinar over content marketing. Handige tips over het inzetten van leuke content als arbeidsmarktcommunicatie.

  • vacatureteksten.
  • webteksten.
  • e-mailteksten, zoals afwijzingsmails.
  • testimonials.
  • social media.
  • blogs en vlogs.

Wat doet een specialist arbeidsmarktcommunicatie?

Doel van de specialist is het optimaliseren van de candidate experience, zonder daarbij eigen werving te doen, om tot een verbetering te komen van de instroom van kandidaten en de uitstraling van het werkgeversmerk zowel intern als extern.

Veelal verbetert de specialist onderdelen in het proces. Eenvoudige voorbeelden zijn bijvoorbeeld het opzetten van een werken-bij-pagina, uitwerken van creatieve op de doelgroep gerichte vacatureteksten of het verbeteren van sollicitatiegesprekken.

Tevens fungeert de specialist als projectmanager voor grote arbeidsmarktcampagnes bij grote bedrijven. Bijvoorbeeld, een gemeente dat personeel wil aannemen binnen een bepaalde doelgroep of het managen van campagnes voor het aannemen van 100 man personeel bij grote groei. Niet onbekend bij bedrijven als KLM en Heineken. Een specialist op dit gebied is veelal werkzaam bij een creatief RPO.

Hoe helpt FairSterk organisaties met hun arbeidsmarktcommunicatie?

FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de invulling van de samenwerking kan verschillen. In onze klantverhalen kun je lezen op wat voor manier we onze klanten ondersteunen en welk voordeel ze hebben. Wij pakken arbeidsmarktcommunicatie stapsgewijs aan door onderzoeken te doen, strategie te bepalen, te creëren en te beheren. Of dit nu het werven van personeel is of het ontwikkelen van arbeidsmarkt content.

Wat is arbeidsmarktcommunicatie

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.