FairSterk helpt bij het verbeteren van je werkgeversmerk

Wat is arbeidsmarktcommunicatie?

Wat is arbeidsmarktcommunicatie?

FairSterk is op zoek gegaan naar verschillende definities en kwam uit bij een oude van Thomas & Kleyn (1989):

Arbeidsmarktcommunicatie is een managementinstrument dat door planmatige integratie en inzet van verschillende communicatiedisciplines de communicatie beheerst en bestuurt met potentieel personeel en met die personen en instellingen die voor de organisatie van belang zijn voor het aantrekken daarvan.

Waar arbeidsmarktcommunicatie tot een aantal jaar geleden nog een opkomend vakgebied was, zie je tegenwoordig dat steeds meer bedrijven hierin investeren.

Ondersteuning nodig?

Ben je op zoek naar ondersteuning bij je arbeidsmarktcommunicatie. Bijvoorbeeld voor:

  • Een onderscheidend employer brand
  • Video- en/of fotografie
  • Het bouwen van een werken-bij site
  • Het opzetten van een arbeidsmarktcampagne
  • Jobmarketing
  • Recruitmentmarketing

Meer weten? Neem contact met ons op of plan vrijblijvend een digitaal adviesgesprek in onze agenda. lekker makkelijk!

Onderdelen arbeidsmarktcommunicatie?

Er zijn veel raakvlakken met traditionele marketing en communicatie. Zie het als een specialisatie gericht op het verkopen van je bedrijf als werkgever, ook wel ‘employer branding’ genoemd. Het product of geloof dat je op de markt wil brengen middels je marketing en communicatie is in dit geval je bedrijf als werkgever zijnde. Einddoel, zie definitie, is het aantrekken van (potentieel) talent en het vergroten van de candidate experience. Wat levert arbeidsmarktcommunicatie nog meer?

  • Een sterk werkgeversimago
  • Uitstraling van een professionele organisatie
  • Uiteindelijk betere match tussen kandidaat en bedrijfscultuur
  • Betere kwaliteit medewerkers
  • Vergroting van je ‘awareness’ onder de doelgroep
  • Interactie met de doelgroep
  • Enthousiasme binnen de organisatie

Ons advies, gebruik als strategie om je arbeidsmarktpositie te verbeteren: inbound recruitment marketing. Op deze manier kan je in stappen de lange termijn strategie implementeren. Je kan hiervoor onze handleiding downloaden. Of, ga direct met content aan de slag voor je (arbeidsmarkt)communicatie. Bekijk leuke ideeën en strategische voorbeelden in onze whitepaper.

Handleiding arbeidsmarktcommunicatie
Download hier de handleiding om je arbeidsmarktcommunicatie te verbeteren
30% meer sollicitanten en sneller vacatures invullen?
Ga aan de slag met recruitment marketing en een lead strategie. Download de handleiding!

Belang van arbeidsmarktcommunicatie?

Het uiteindelijk doel is de candidate experience vergroten in het proces van werven, ook wel de candidate journey genoemd. Door strategisch in te spelen op de emotie van potentiële kandidaten (de doelgroep) vergroot je de beleving en zodoende wordt de kans groter dat ze bij je bedrijf willen werken.

Door de interne communicatie, het algehele recruitmentproces en databeheer kan er gegarandeerd een optimale kandidaat beleving geregisseerd worden waarmee je een voorsprong creëert op de concurrentie.

Wat zijn de voordelen voor bedrijven?

Er zijn diverse voordelen. De belangrijkste is het optimaliseren van je naam als werkgever richting toekomstig personeel. Daarnaast heeft arbeidsmarktcommunicatie zijdelings ook effect op andere vlakken. Potentieel personeel kunnen natuurlijk ook klanten worden. Anders gezegd, een goede arbeidsmarktcommunicatie is aanvullend op het algehele bedrijfsimago. Het vult de traditionele marketing en communicatie aan.

Mocht je aan de slag willen, hierbij enkele handvatten om in te zetten. Zie tevens onze webinar over content marketing. Handige tips voor het inzetten van leuke content:

  • vacatureteksten;
  • webteksten;
  • e-mailteksten, zoals afwijzingsmails;
  • testimonials;
  • social media;
  • blogs en vlogs.

Vindbaar & zichtbaar

Wil jij aan de slag met je arbeidsmarktcommunicatie en diverse content inzetten om je zichtbaarheid en vindbaarheid te vergoten? Bekijk dan eens de webinar van Arthur Wensveen van FairSterk. Een leuke webinar die (creatieve) handvatten geeft over het inzetten van content.

Content gebruiken voor je arbeidsmarktcommunicatie
Webinar Content Marketing Strategie

Een specialist arbeidsmarktcommunicatie?

Doel van de specialist is het optimaliseren van de candidate experience, zonder daarbij eigen werving te doen, om tot een verbetering te komen van de instroom van kandidaten en de uitstraling van het werkgeversmerk zowel intern als extern.

Veelal verbetert de specialist onderdelen in het proces. Eenvoudige voorbeelden zijn bijvoorbeeld het opzetten van een werken-bij-pagina, uitwerken van creatieve op de doelgroep gerichte vacatureteksten of het verbeteren van sollicitatiegesprekken.

Tevens fungeert de specialist als projectmanager voor grote arbeidsmarktcampagnes bij grote bedrijven. Bijvoorbeeld, een gemeente dat personeel wil aannemen binnen een bepaalde doelgroep of het managen van campagnes voor het aannemen van 100 man personeel bij grote groei. Niet onbekend bij bedrijven als KLM en Heineken. Een specialist op dit gebied is veelal werkzaam bij een creatief RPO. De specialist kan werken met diverse systemen, denk aan ATS systemen of een CRM systeem.

FairSterk helpt bij arbeidsmarktcommunicatie

FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de invulling van de samenwerking kan verschillen. In onze klantverhalen kun je lezen op wat voor manier we onze klanten ondersteunen en welk voordeel ze hebben. Wij pakken arbeidsmarktcommunicatie stapsgewijs aan door onderzoeken te doen, strategie te bepalen, te creëren en te beheren. Of dit nu het werven van personeel is of het ontwikkelen van arbeidsmarkt content.

Landingspagina Wat Is Arbeidsmarktcommunicatie