Volg ons op:

Wat is concepting? Er zijn verschillende definities van een concept en het woord wordt op verschillende manieren geïnterpreteerd. FairSterk zocht naar een goede definitie en kwam uit bij de volgende van Huyskens & Michels (2011): 

‘Een concept is als een rotonde, het is een geheel met een kern, maar je kunt er wel alle kanten mee op’ 

Concept is een idee of een overtuiging dat de basis vormt voor de doelstellingen die je wilt behalen en beslissingen die je neemt. Een concept is niet zomaar een idee dat in je hoofd spookt. Het is een verzameling van ideeën, verpakt in een goed verhaal die de basis vormt voor keuzes die je maakt. Het vormt als het ware een kapstok of paraplu voor de communicatiemiddelen. In de definitie is de kern van de rotonde is jouw concept. De afslagen zijn beslissingen die je neemt op basis van het concept, zonder het overkoepelende idee uit het oog te verliezen.

Waarom concepting?

Nu het duidelijk is wat concepting is, is de volgende stap kijken naar waarom een concept meerwaarde biedt. In de tijd waarin we leven regeert niet langer de ratio of emotie, maar juist de wil van mensen. Trends en de waan van de dag zijn niet meer het allerbelangrijkst. Tegenwoordig vinden mensen het belangrijk om zelf te bepalen waar ze bij horen. Doordat een concept op een creatieve manier communiceert met de doelgroep, neemt het concept een onderscheidende positie in in het brein van de doelgroep. Met een uniek concept kom je op een unieke plek in de markt terecht en zo onderscheidt je je van de concurrentie. Door jouw concept op een zo creatieve en unieke wijze te communiceren zal je als authentiek bekend staan en de concurrentiestrijd winnen.  

Ontdek in 5 minuten de voordelen van een creatief RPO!

  • Uitleg waarom je zou moeten samenwerken met een creatief RPO; 
  •  Je communicatie en recruitment onder beheer bij één partij; 
  • Speciaal voor de specialist arbeidsmarktcommunicatie, recruiter of HR manager die van zijn werving een specialisme wil maken. 
Download de whitepaper

Waaruit bestaat een concept?

Bij het ontwikkelen van een concept is het van groot belang dat je onderzoekt doet naar de markt waarin je actief bent. Door te weten waar de markt om vraagt en wat er speelt in de markt kun je beter inspelen op ‘gaten in de markt’ waar jij een unieke positie in kan nemen. Daarnaast is het belangrijk om met jouw unieke concept in te spelen op de doelgroep. Onderzoek hun visie, motivatie, overtuigen en interesses. Door deze kennis kan je een inspirerend en onderscheidend concept ontwikkelen. Draag het concept vervolgens uit in alle mogelijke communicatie uitingen, op welke manier dan ook. 

Voorbeeld concepting

Nog niet overtuigd van concept denken? Dit voorbeeld van Tony’s Chocolonely veranderd dat: 

Het chocolademerk Tony’s Chocolonely is anders dan andere chocolademerken. Dit bedrijf verkoopt namelijk niet alleen chocoladerepen in puur, melk of witte chocola, het verkoopt een verhaal. Tony’s Chocolonely strijd namelijk tegen slavernij in de cacao industrie en wil dit volledig uitbannen. In alle communicatie van het merk komt dit streven naar voren, waardoor een authentieke positie in het brein van de consument wordt ingenomen. Tony’s Chocolonely speelt met hun communicatie in op de emoties van de doelgroep. Het voelt alsof je met het kopen van een Tony’s chocoladereep bijdraagt aan een betere wereld, in tegenstelling tot de huismerkchocoladereep. En daar is de consument voor geneigd extra voor te betalen.  

wat is concepting

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.