Volg ons op:

Wat is een recruitmentbureau?

Een recruitmentbureau is een organisatie die als externe partij ingeschakeld kan worden om bedrijven te helpen met het vinden van de juiste kandidaten voor openstaande vacatures.

In de categorie ‘recruitmentbureau’ zijn verschillende type dienstverleners te onderscheiden:

Werving- en selectiebureaus

Een werving- en-selectiebureau werft nieuwe medewerkers voor een opdrachtgever. De medewerker komt op basis van deze dienstverlening direct in dienst van de opdrachtgever. De dienstverlenende organisatie ontvangt vervolgens als fee een percentage van het bruto jaarsalaris (vaak inclusief vakantiegeld) van de werknemer.  De wijze van betaling is vaak opgesplitst waarbij een deel betaald wordt bij start en een deel na het doorlopen van de proeftijd. Veel partijen binnen deze dienstverlening werken op basis van ‘no cure, no pay’ en richten zich op specifieke markten (bijvoorbeeld techniek of logistiek).

Detacheringsbureau

Een detacheringsbureau is een recruitmentbureau welke vacatures invult middels het detacheren van personeel. De werknemer heeft in dit geval een contract met het detacheringsbureau en wordt op projectbasis gedetacheerd bij een of meerdere opdrachtgevers. Een contract wat een werknemer met een detacheringsbureau heeft is voornamelijk voor een bepaalde periode, maar kan ook voor onbepaalde tijd zijn. Detacheringsbureau’s bieden vaak ook een deta-vast dienstverlening aan. De werknemer kan dan na een vooraf bepaalde periode van detachering in (vaste) dienst bij de opdrachtgever. Betaling geschiedt bij detachering op basis van een uurtarief per gewerkt uur.

Uitzendbureaus

Een uitzendbureau is vergelijkbaar met een detacheringsbureau. Een werknemer staat onder contract bij het uitzendbureau en wordt uitgezonden bij een opdrachtgever. Deze periode kan variëren van enkele uren tot en jaar of langer. Door beide partijen kan de overeenkomst per direct worden stopgezet zonder verdere (juridische) gevolgen. Het uitzendbureau brengt middels een uurtarief kosten in rekening bij de opdrachtgever. Het voornaamste verschil met detacheren zit hem in de duur, het juridische aspect en de soorten functies. Uitzendbureau’s zijn voornamelijk actief binnen lagere (uitvoerende) functies, aar detacheringsbureaus zich vaak richter op hoger opgeleiden.

RPO Recruitment

Wat is RPO Recruitment? RPO staat voor Recruitment Process Outsourcing en betekent het uitbesteden van het volledige recruitment aan een derde partij, ook wel RPO Recruitment genoemd. In organisaties komt het tegenwoordig vaak voor dat talent niet gevonden wordt en er geen relaties onderhouden worden omdat er te weinig tijd en kennis aanwezig is binnen de organisatie. Indien dit het geval is kan een Recruitment Process Outsourcing Bureau worden ingeschakeld om intern het recruitment op te zetten, te beheren en te coördineren uit naam van de klant en op locatie bij de klant. Denk aan de invulling van vacatures, contact met bureau’s, de opbouw van een kandidatendatabase ofwel talentpool, (her) schrijven van vacatures en het afnemen van sollicitaties. Dit doen zij vaak door fysiek aanwezig te zijn binnen de organisatie zodat zij het bedrijf goed leren kennen en dus een echte meerwaarde kunnen leveren.

Zet in eenvoudige stappen inbound recruitment marketing op binnen jouw organisatie.

  • Jouw handleiding voor het optimaliseren van je recruitmentproces; 
  • Zowel in je interne als externe communicatie; 
  • Speciaal voor de specialist arbeidsmarktcommunicatie, recruiter of HR manager die van zijn werving een specialisme wil maken. 
Download de handleiding

Wanneer moet je een recruitmentbureau inzetten?

Het inzetten van een recruitmentbureau kan verschillende redenen hebben. Sommige bedrijven doen het bijvoorbeeld  omdat zij met een flexibele schil werken, anderen doen het omdat ze met hun eigen werving niet de juiste kandidaten aan kunnen trekken. Afhankelijk van de vraag en het soort werk, kan gekozen worden tussen de verschillende soorten dienstverleners. Het is ten alle tijden belangrijk om rekening te houden met de kosten die dit soort bureau’s met zich meebrengen. Soms is het waardevoller om te investeren in je eigen recruitment en arbeidsmarktcommunicatie, omdat dit op lange termijn enorm veel geld bespaart. 

Een creatief RPO goedkoper dan een recruitmentbureau?

Een creatief RPO houdt zich naast recruitment, ook bezig met de arbeidsmarktcommunicatie van een organisatie. Het samenwerken met één partij die zowel het recruitment, als de arbeidsmarktcommunicatie oppakt heeft meerdere voordelen. Door samen te werken met een Creatief RPO hoef je niet met meerdere verschillende partijen contact te onderhouden en zorg je ervoor dat er één partij is die jouw bedrijf door en door kent. Daardoor is de samenwerking efficiënter en dus ook goedkoper. Wanneer de samenwerking eerder is afgeschaald en deze na verloop van tijd weer opgeschroefd dient te worden, is voor beiden partijen bekend hoe er wordt samengewerkt en heb je niet te maken met een lange aanloopperiode.  

Hoe helpt FairSterk organisaties met hun arbeidsmarktcommunicatie?

FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de invulling van de samenwerking kan verschillen. In onze klantverhalen kun je lezen op wat voor manier we onze klanten ondersteunen.

Recruitmentbureau

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.