Volg ons op:

Inbound marketing is de nieuwe marketingtechniek die wel werkt. Tegenwoordig kun je Facebook of Instagram niet meer openen zonder dat er verschillende advertenties op jouw beeldscherm verschijnen. Deze traditionele marketingtechnieken waarbij bedrijven klanten benaderen met een product of dienst is steeds minder effectief doordat consumenten zich er meer en meer aan storen. Daarom gebruiken steeds meer bedrijven de inbound marketing aanpak. Met inbound marketing trek je jouw doelgroep aan in plaats van dat je jouw boodschap naar hen toe duwt. Wij leggen uit wat inbound marketing is en hoe je het kan toepassen. 

Pull in plaats van push

Inbound marketing is het best te vergelijken met een magneet: door middel van authentieke en op de doelgroep gerichte communicatie trek je als het ware jouw doelgroep aan. Inbound marketing draait om het delen van waardevolle kennis zodat jouw doelgroep een relatie aangaat met jouw organisatie. Hoe vaak heb jij iets ingetypt op Google en kreeg je een antwoord op jouw vraag door een artikel van een bedrijf dat je daarvoor niet kende? Of heb je wel eens een whitepaper gedownload over een onderwerp waarover je meer wilde weten? Dat zijn onderdelen van het inbound marketing principe.   

93% van de online ervaringen begint bij een zoekmachine. Consumenten informeren zich op deze manier op een product of bedrijf. Het pushen van jouw boodschap naar de consument is daarom weggegooid geld. Consumenten bepalen zelf wanneer ze meer informatie over iets willen weten en wanneer ze iets kopen.  

Zet in eenvoudige stappen inbound recruitment marketing op binnen jouw organisatie.

  • Jouw handleiding voor het optimaliseren van je recruitmentproces; 
  • Zowel in je interne als externe communicatie; 
  • Speciaal voor de specialist arbeidsmarktcommunicatie, recruiter of HR manager die van zijn werving een specialisme wil maken.
Download de handleiding

Voordelen inbound marketing

Door content te ontwikkelen die jouw doelgroep aanspreekt, zal jouw doelgroep dit consumeren. Dit leidt tot een groter bereik van jouw berichten en meer traffic naar jouw website. Inbound marketing zorgt ervoor dat jouw organisatie een relatie opbouwt met de doelgroep. Door in jouw vakgebied relevante content te delen bouw je een relatie op en zal jouw doelgroep weten waar jij voorstaat. Een relatie is de eerste stap naar de verkoop van jouw dienst/product en daarom een groot voordeel van inbound marketing. Deze manier van marketing is daarnaast enorm duurzaam: goed gecreëerde content behoudt zijn waarde voor zeer lange tijd en kan op verschillende momenten hergebruikt worden. Op de lange termijn zal inbound marketing leiden tot lagere kosten ten opzichte van traditionele marketing methodes.

Waaruit bestaat inbound marketing

Inbound marketing bestaat uit vier stappen.  

  1. Interesseren
    Allereerst is het belangrijk om de interesse van de doelgroep te wekken met als doel de juiste mensen naar jouw website te trekken. Het gebruik van contentmarketing, social media en SEO is hierbij heel belangrijk. 
  2. Converteren
    De volgende stap is het converteren van deze bezoekers naar leads. Het doel in deze fase is het verzamelen van waardevolle informatie die gebruikt kan worden om geïnteresseerden beter te bereiken. Manieren om dit te doen zijn invulformulieren, download opties, en een chat-functie.
  3. Trechteren
    73% van alle leads zijn nog niet klaar om te kopen. Daarom is de volgende stap om de lead om te zetten naar een klant. Speel in op de emoties van de doelgroep door passende content en het overgaan op feitelijk contact. Onder andere E-mail marketing helpt je om de doelgroep door jouw marketingfunnel te sturen.  
  4. Ambassadeurschap
    Nu een klant jouw product/dienst heeft afgenomen ben je nog niet klaar. Wanneer je de bestaande klanten waardevolle content blijft bieden, zullen ze eerder extra producten afnemen of jouw organisatie aanbevelen bij anderen. En wat werkt er nou beter dan mond tot mond reclame. Ook op deze laatste stap onderscheidt inbound marketing zich traditionele marketing. Dat stopt namelijk bij de verkoop.

Wil jij starten met inbound marketing en kan je wel wat advies gebruiken? FairSterk kan op verschillende vlakken bijdragen aan een goede implementatie van Inbound Marketing voor jouw organisatie. Wij kunnen de helpende hand bieden bij het neerzetten van de strategie, het creëren en/of beheren van relevante content en het opstellen van persona’s. Voor informatie en advies kun je vrijblijvend contact opnemen. 

inbound marketing

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.